یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
«مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» منتشر شد

«مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» اثر کاظم اکرمی از سوی انتشارات سمت منتشر شد. این اثر در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی است و در آن از اصطلاحات و مباحث سنگین فلسفی استفاده نشده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» اثری است در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی که نویسنده در آن کوشیده از مباحث و اصطلاحات سنگین فلسفی استفاده نکند.

 اکرمی درباره این اثر جدید خود گفت: کتاب حاضر با پیشگفتار و مقدمه‌ای کوتاه از تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت در ایران آغاز می‌شود. در ادامه نظریات فیلسوفان غربی درباره بحث تربیت و همچنین انتقاداتی که بر این موضوع وارد کرده‌اند آورده شده است.

این نویسنده، کتاب خود را متفاوت از آثاری دانست که با تکیه بر فلسفه و نظرات فیلسوفان مطرح از تعلیم و تربیت نوشته شده است. وی افزود: من کوشیده‌ام تعریفی از فلسفه و تربیت ارایه دهم و به موضوع تعلیم و تربیت از دیدگاه فرهنگ اسلامی بپردازم.

این استاد دانشگاه، تفاوت کتاب «مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» را نسبت به آثار مشابه، توجه به هستی‌شناسی، ارزش‌شناسی، انسان‌شناسی و شناخت‌شناسی دانست و گفت: کتاب وارد مباحث فلسفی بزرگانی چون ملاصدرا نمی‌شود و اگرچه بیانات بزرگان فلسفه تا حد زیادی با مباحث اسلامی همپوشانی دارد اما من برای پاسخ دادن به سوالاتی فلسفی چون چیستی هستی و نشان دادن نظم موجود در آن و روابط موجودات، از مباحث مطرح شده در قرآن و حدیث بهره گرفته‌ام.

نویسنده کتاب «نوگرايی در تعليم و تربيت اسلامی» با تاکید بر مبحث ارزش‌شناسی گفت: در بسیاری از آثار قبلی به ارزش‌ها توجه مناسبی نشده بود و اغلب تعریف مشخصی ارایه نمی‌شد اما در این کتاب ارزش‌ها به دو دسته درون ذاتی و برون ذاتی تقسیم شده‌اند و درباره هر یک توضیح دادم.

وی مخاطبان این کتاب را دانشجویان رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی دانست و گفت: دانشجویانی که درس فلسفه را نگذرانده‌اند و به مباحث تربیتی نیاز دارند می‌توانند از این اثر بهره ببرند؛ زیرا در آن مباحث و اصطلاحات سنگین فلسفی نیامده است.

اکرمی در پایان گفت: همان‌طور که در عنوان این کتاب آمده، اثر حاضر تنها مقدمه‌ای است بر مسایل مربوط به تعلیم و تربیت و امیدوارم در آینده بتوانم به طور مفصل‌ به این مبحث بپردازم.

«مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» نوشته دکتر سیدکاظم اکرمی در 231 صفحه و به بهای سه هزار و 400 تومان از سوی انتشارات «سمت» روانه بازار کتاب ایران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها