سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
«قصاید مصنوع فارسی» دوباره به نمایشگاه می‌آید

عباسعلی وفایی با ویرایش و چاپ جدید کتاب «قصاید مصنوع فارسی» به بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید. این کتاب در برگیرنده قصیده‌های فنی شعر فارسی است.-

وفایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «قصاید مصنوع فارسی» نخستین‌بار در سال 1380 به چاپ رسید و اکنون چاپ دوم آن با ویرایش و تصحیح جدید از سوی نشر سخن دست انتشار است.

وی درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب قصاید فنی شعر فارسی را شامل می‌شود. شاعران در این نوع قصاید تمامی صنایع شعری و بیانی را به‌کار می‌گرفته‌اند. این نوع قصیده‌ها از ناب‌ترین و فنی‌ترین قصاید شعر فارسی به‌شمار می‌روند و در حقیقت جولانگاه هنرنمایی شاعران بوده‌اند.

این مصحح به برخی از سرایندگان چین قصایدی اشاره کرد و گفت: شاعرانی مانند سلمان ساوجی، اهلی شیرازی و قوامی رازی برخی از شاعرانی هستند، که چنین قصیده‌هایی را در کارنامه شعری خود دارند. در این قصیده‌ها برای مثال شاعری به عمد 10 بیت را بدون نقطه یا براساس حروف یا وزن ویژه‌ای سروده است.

وی ادامه داد: قصیده‌های فنی این کتاب را از نسخه‌های خطی گردآوری و تصحیح کرده‌ام. در این کتاب از حدود 10 شاعر و از هریک دو تا سه قصیده فنی آمده است.

وفایی اشاره‌ای به بخش تعلیقات کتاب داشت و افزود: برخی از اصطلاح‌های این کتاب در ارتباط با صنایع شعری بسیار قدیمی هستند و مخاطب امروز آشنایی چندانی با آن‌ها ندارد. برهمین اساس در بخش تعلیقات به شرح و توضیح این اصطلاحات، صنایع شعری و فنون قدیمی پرداخته‌ام.

وی در پایان گفت: برای چاپ جدید این اثر علاوه بر ویرایش آن، مقدمه‌ای نیز درباره قصیده‌های فنی و توضیح این قصیده‌ها و سرایندگان آن‌ها نوشته‌ام.

کتاب «قصاید مصنوع فارسی» از سوی نشر سخن در دست چاپ است و به احتمال زیاد در نمایشگاه کتاب امسال ارایه می‌شود.

عباسعلی وفایی متولد سال 1344، دکترای زبان و ادبیات فارسی است. وی به مدت سه سال به عنوان رایزن فرهنگی ایران در ازبکستان فعالیت کرده است.

ریاست مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی و دبیری شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، از دیگر فعالیت‌های این پژوهشگر به شمار می‌رود.

تصحیح «دیوان سلمان ساوجی»، تصحیح «مفتاح الاسرار» نوشته‌ محمد آدینه‌ خوارزمی، «تاثیر زبان فارسی بر زبان ازبکی»، «سیمای فرهنگی ازبکستان» و «دانشنامه زبان و ادبیات فارسی قرن 20 ازبکستان» از کتاب‌های وفایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط