یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱
موضوع علمی یادروز حافظ در سال 1391 اعلام شد

کاووس حسن‌لی، مدیر علمی پژوهشی مرکز حافظشناسی، موضوع علمی برنامه‌های یادروز حافظ در سال 1391 را «زمانه و زمان‌آگاهی در شعر و اندیشه حافظ» اعلام و از تمامی حافظ پژوهان داخلی و خارجی برای ارسال مقاله در موضوع یاد شده دعوت کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسن‌لی در تشریح این موضوع گفت: مراسم یادروز حافظ امسال نیز همچون سال‌های گذشته به همت ستاد یادروز حافظ در 20 مهر برگزار خواهد شد.

وی توضیح داد: برای این‌که بتوان موضوعات مقاله‌های علمی روز حافظ را جهت‌دهی علمی کرد، تا از کلی‌گویی و تکرار مکررات پرهیز شود، هر سال موضوعی به عنوان موضوع محوری نشست‌های علمی اعلام می‌شود؛ برای مثال سال گذشته، به مناسبت صد و پنجاهمین سال تولد «رابیندرانات تاگور»، شاعر نامدار هند، که از ارادتمندان حافظ بوده است، موضوع علمی «حافظ در شبه‌قاره» در نظر گرفته شده بود.

مدیر علمی پژوهشی مرکز حافظشناسی با اشاره به موضوع محوری برنامه‌های علمی یادروز حافظ در سال 1391 ، تشریح کرد: زمان را از دیدگاه‌ها و نگرش‌های گوناگون می‌توان بازشناخت. مفهوم زمان نیز از مفاهیم چندلایه و چندگانه است. بسیاری از این لایه‌ها و گونه‌ها را می‌توان در دیوان اشعار حافظ بررسی و بازنمایی کرد.

وی ادامه داد: در دیوان حافظ مفاهیم گوناگونی از زمان بازتاب دارد. از آن جمله زمان قدسی، زمان ازلی، زمان اسطوره‌ای، زمان تقویمی و مادی، زمان طولی و خطی، زمان کروی و مفاهیم دیگری از زمان است. بررسی هرکدام از این مفاهیم می‌تواند موضوع مقاله باشد. البته حافظ‌پژوهان به‌جز بررسی مفهوم زمان در سروده‌های حافظ می‌توانند درباره زمان‌شناسی اجتماعی حافظ نیز تحقیق و مقاله‌های خود را ارایه کنند.

حسن‌لی در توضیح بیشتر این امر اظهار کرد: زمان‌شناسی اجتماعی حافظ بدین معنی‌ است که یکبار دیگر بررسی شود كه زمانه در شعر حافظ چگونه است و حافظ با زمانه خود چه رفتاری داشته است. آیا حافظ از زمانه خود عقب‌تر یا جلوتر است، یا این‌که معاصر زمان خود و فرزند زمان خویشتن است. همچنين آیا حافظ در برابر زمانه خود منفعل یا فعال است؛ می‌پذیرد یا می‌ستیزد؟

وی گفت: یعنی در این بخش، هم می‌توان درباره نقش زمانه در شعر حافظ و هم نقش حافظ در زمانه بحث کرد. علاوه بر این موضوع دیگری که حافظپژوهان می‌توانند به آن بپردازند، شعر حافظ در زمان‌های بعد از حافظ است.

این پژوهشگر تشریح کرد: همان‌گونه که همه حافظشناسان می‌دانند شعر حافظ متنی تاویل‌پذیر و باز است. از همین‌رو در دوره‌های مختلف تاریخی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی زمان از شعر حافظ دریافت‌ها، برداشت‌ها و تفسیرهای گوناگون شده است. این خود یکی از مباحث تاریخ‌گرایی نوین است و می‌تواند موضوع برخی از مقالاتی باشد که در سال 1391 در یادروز حافظ ارایه خواهد شد.

وی افزود: چکیده و اصل مقاله‌ها باید به شیوه مقاله‌های علمی-پژوهشی، با نرم افزار word و خط پیشنهادی زبان و ادب فارسی، حداکثر در 20 صفحه A4 تنظیم شود و به همراه مشخصات کامل نویسنده یا نویسندگان با نشانی الکترونیکی و شماره تماس، به دبیرخانه ستاد یادروز حافظ ارسال شود. 

حسن‌لی درباره شرایط پذیرش مقاله‌ها توضیح داد: مقاله‌هایی پذیرفته می‌شود، که دارای رویکردی نو یا حاصل پژوهشی تازه باشد و پیش از این در جایی منتشر یا در همایشی ارایه نشده و حداکثر تا 10 شهریور  به دبیرخانه رسیده باشد. مقاله‌های برگزیده، در شانزدهمین دفتر «حافظ پژوهی» به چاپ می‌رسند.

مدیر مرکز سعدی شناسی و مدیر مرکز حافظ‌شناسی هر سال موضوعاتی را برای نشست‌های علمی یادروز سعدی و حافظ اعلام می‌کنند. در سال‌های گذشته موضوعات متنوعی برای برنامه‌های علمی مراسم یادروز حافظ از سوی حسن‌لی اعلام شده بود، که برخی از آن‌ها به شرح زیر است: «نسخه‌شناسی و تصحیحات اشعار حافظ»، «ترجمه‌پذیری و ترجمه‌ناپذیری شعر حافظ و بررسی ترجمه‌های حافظ»، «جامعه آرمانی حافظ»، «حافظ و قرآن»، «زیبایی‌شناسی شعر حافظ»، «تاثیرپذیری و تاثیرگذاری‌های حافظ».

موضوع علمی یادروز سعدی در سال 1391 نیز «معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی در آثار سعدی» اعلام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط