یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
فريبا كلهر با «شوهر عزیز من» به بازار كتاب آمد

«شوهر عزیز من»، سومين رمان فريبا كلهر و به گفته خود او، سومين كتاب از سه‌گانه داستاني‌اش منتشر شد. توصيف وقايع داستاني در اين كتاب با مرور وقايعي از دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي و برخي مسايل جنگ تحميلي و نابساماني‌هاي آن همراه شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، زبان داستاني كلهر در اين رمان  صميمي و توام با لحن داستاني و قصه‌گويي است.

يكي از ويژگي‌هاي اين داستان توجه نويسنده به پرهيز از رويدادهايي است كه براي ذهن مخاطب خسته كننده است؛ وي سعي داشته تا ضمن بازگو كردن موقعيت‌هاي داستاني، نوعي احساس همذات‌پنداري را با توصيف به موقع احساسات شخصيت‌هاي داستاني‌اش القا كند و صميميت نثر او به همين دليل در لايه‌هاي زيرين زبان داستاني‌اش نمودي دروني يافته است.

در این رمان نویسنده به طور مشخص به حال و هوای شخصیت‌هایش در دهه‌های پس از انقلاب می‌پردازد که به گونه‌اي خاص تلاطم مسایل سیاسی، اجتماعی و عشق در آن‌ها احساس مي‌شود و دغدغه‌هايي مانند رابطه عشق، سياست ‌و نقش مسايل اجتماعي در زندگي انسان‌ها را در وقايع سال‌هاي اخير ايران طرح كرده است.

اين نويسنده در گفت‌و‌گو با «ايبنا» درباره رمانش گفت: در كتاب «پايان يک مرد»، به رويدادهاي سال‌هاي 1370 و 1376 پرداخته ام.‌ در «شروع يک زن» نيز فضايي از دهه 60 را ترسيم كرده بودم كه تا روزهاي اخير به گونه‌اي دنبال شده است. در «شوهر عزیز من» موضوعاتي مانند ازدواج‌هاي آن موقع يا مسايل جنگ تحميلي از قبيل نحوه جبهه رفتن‌ها يا سوء‌استفاده‌هاي اجتماعي برخي‌ها از پست خود و در نهايت تاثير كلي برخي رويدادها بر روابط و مناسبات انساني در قالب قصه آمده است.

کلهر درباره انتشار سه کتاب «شوهر عزیز من»، «شروع یک زن» و «پایان یک مرد» گفت: نگارش و نامگذاري اين سه‌گانه به اين جهت بود كه اين سه اثر هر سه در سمت و سوي يكساني به لحاظ طرح مسايل اجتماعي، ‌سياست و تاثيرات آن‌ها بر روحيات و مناسبات انسان‌ها نوشته شده‌اند و از اين جهت دوست داشتم اين سه كتاب هر سه در سال 1390 منتشر شود.

بخشي از اين رمان اين گونه نوشته شده است: «همين كه پروانه پايش به خانه رسيد و توي اتاقي كه در زماني دور زريان روزي سه بار پشت دستش كرم نرم كننده مي‌ماليد جاگير واگير شده گفت: «عجب اتاقي. براي من آماده‌اش كرده بودي؟» و خودش را در آيينه ميز آرايش نگاه كرد و موهاي پر كلاغي‌اش را با يك گيره‌ي كوچولو بالاي سرش جمع كرد و رفت چهار زانو روي تخت نشست...»

کتاب «شوهر عزیز من» اسفند سال گذشته (1390) در 320 صفحه و به قیمت 9هزار تومان از سوی «نشر آموت» منتشر شده است.
 
كلهر نويسنده‌اي است كه تا همین یک‌ سال قبل نام او را با كتاب‌هاي حوزه كودک و نوجوان و آثاري چون «هوشمندان سیاره اوراک»، «سالومه» و «خرگوش»، «دختر آیینه‌پوش»، «ابروهای جادویی کیوکیو»، «جزیره افسونگران»، «مرد سبزپوش شش‌هزارساله» و مي‌شناختیم.

«پایان یک مرد» (نشر مرکز)، «شروع یک زن» (نشر ققنوس)،‌ دو رمان پيشين كلهر در حوزه بزرگسالند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط