چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
«دایره‌المعارف فضا» را در نمایشگاه کتاب پیدا کنید

کتاب‌های مهتاب، واحد کودک و نوجوان انتشارات محراب قلم «دایره‌المعارف فضا» را منتشر کرد. این کتاب در نمایشگاه کتاب تهران به فروش مي‌رسد.

ایبنا نوجوان: «دایره‌المعارف فضا» یک کتاب مرجع نوشته‌ی اميلی بومن و ماری رنه گيئوره است که کار ترجمه‌ی آن به زبان فارسی برعهده مهناز عسگری بوده است. 

این کتاب شامل 6 فصل به نام‌های
«جهان»، «منظومه‌ی شمسی»، «زمین»، «ماه»، «تسخیر فضا» و «آیا فضا را می‌شناسی؟» است.

یکی از ویژگی‌های این کتاب که آن را نسبت به آثار مشابهش متمایز می‌کند
استفاده از عکس‌ها و تصاویر و کم کردن حجم متن است؛ دایره‌المعارف‌ها به دلیل حجم زیاد و مطالب سنگینشان چندان مورد توجه نوجوانان قرار نمی‌گرند اما این کتاب را می‌توان یک دایره‌المعارف تصوری نامید که شاید مطالعه‌ی آن برای نوجوانان جذاب‌تر باشد.

نخستین بخش کتاب با معرفی فرضیه‌های به‌وجود آمدن جهان شروع می‌شود. بیان تعریف و معرفی انواع کهکشان‌ها، ستاره‌ها، صورت‌های فلکی، نحوه‌ی به وجود آمدن آن‌ها، دانستنی‌هایی خواندنی درباره‌ی جهان و اطلاعاتی درباره‌ی خورشید و سیاره‌های منظومه‌ی شمسی، قسمت‌های دیگر این فصل هستند.

در بخش «منظومه‌ی شمسی»، تاریخچه‌ای از توجه‌ی انسان به فضا بیان شده است. به عنوان مثال در بخشی با عنوان
«ستاره‌شناس‌ها آسمان را مشاهده می‌کردند» می‌خوانید: «دوربین‌های نجومی جرم‌های آسمان را بزرگ‌تر از اندازه واقعی‌شان و درخشندگی‌شان را بیشتر نشان می‌داد. گالیله با دوربین نجومی خود قمرهای مشتری و لکه‌های خورشیدی، دهانه‌های آتش‌فشانی ماه و ستارگان زیادی را که با چشم دیده نمی‌شوند، کشف کرد.»

ساختار زمین، اطلاعاتی درباره موقعیت وحرکت آن در فضا، پیدایش زندگی در زمین در فصل سوم کتاب آمده است و فصل چهارم به معرفی ماه و نقش آن در زندگی انسان‌های ساکن کره‌ی زمین اختصاص یافته است.

«تسخیر فضا»، یکی دیگر از بخش‌های کتاب است که احتمالا مباحث آن بیشتر مورد علاقه‌ی نوجوانان است.
نخستین جانوران و انسان‌هایی که به فضا سفر کردند، چگونگی سفر به ماه، بازگشت به زمین و زندگی در ایستگاه‌های فضایی از جمله بحث‌هایی است که با همراهی تصاویر و عکس‌های گویا در این بخش آورده شده است.

یک سوال نام بخش پایانی کتاب است:
«آیا فضا را می‌شناسی؟»، در این بخش به وسیله معماهای تصویری، بیان پرسش‌هایی که پاسخ آن‌ها در بخش‌های قبل آمده است، اطلاعات به دست آمده از این دائرة‌المعارف سنجش می‌شود.

«دایره‌المعارف فضا» را کتاب‌های مهتاب، واحد کودک و نوجوان انتشارات محراب قلم
با شمارگان سه‌هزار و 300 نسخه و به بهای هشت‌هزار و 500 تومان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌کند.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 13 تا 23 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها