یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
نگاهي نو به نوروز و سفره هفت سين

«نگاهي نو به نوروز و سفره هفت سين» نوشته ابراهيم ايران‌دوست نگاهي متفاوت و تازه به جشن نوروز مي‌افکند و خوراک‌هاي اصيل ايراني و عناصر نمادين آن‌ها را مورد توجه قرار مي‌دهد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ايران‌دوست در اين كتاب به غذاي سالم، ارگانيک بدن و سنت‌هاي فراموش شده غذاهاي ايراني توجه مي‌کند و از اين ديد سفره هفت سين را مي‌نگرد. براي او، هر کدام از سين‌هاي «هفت سين» نماد و نشانه‌اي از يک مفهوم است. 

او هفت مفهوم «هفت سين» را چنين توصيف مي‌كند: «سنجد» نخستين سين و گام اولين سفره نوروز است که نشانه‌اي براي ورود به سرزمين خرد مي‌تواند محسوب شود. سنجد نماد خردگرايي و دعوت به عقلانيت و خردمند بودن است. 

گام دوم «سيب» است که به تعبير نويسنده کتاب، راهيابي به شهر سلامت مي‌تواند بود و نماد صحت و تندرستي شخص و نيز جامعه در نظر گرفته مي‌شود. در گام سوم که «سبزه» است، قدم گذاردن به سوي ساحل سلامت و بهداشت است. 

«سمنو» گام چهارم است و پايه بنيادين سفره هفت سين قلمداد مي‌شود. دستيابي به سلامت، توانمندي، قدرت، استمرار نيايش، مبارزه با ضعف و سستي، از اين گام آغاز مي‌شود.

آنگاه گام ديگر «سير» خواهد بود که نماد مناعت طبع است و بلند نظري. گام ششم «سرکه» است که آن را مي‌توان نماد پذيرش ناملايمات، سختي‌ها و واقعيات زندگي دانست. نماد ديگر در گام هفتم نشان داده خواهد شد که «سماق» است و صبر و شرط دستيابي به پيروزي است. 

بدين گونه خواننده در اين کتاب تازه‌جويانه، با مفاهيمي آشنا مي‌شود که سفره نوروزي را تا قلمرو نمادها و نشانه‌ها پيش مي‌برد و منظري تازه بدان مي‌بخشد. از اين رو خواندن آن دريچه نويني به يکي از جشن‌هاي کهن و ديرينه ايراني محسوب شود. حسن خيرانديش و محمد دريايي نيز بر اين کتاب مقدمه نوشته‌اند. 

کتاب «نگاهي نو به نوروز و سفره هفت سين» به دستياري انتشارات امينيان در 104 صفحه چاپ شده است و به بهاي 12500 ريال در دسترس خوانندگان قرار گرفته است. ناشر، اين کتاب را در 5 هزار نسخه و در سال 1390 چاپ کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها