پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
کارگاه‌های آموزشی هدفمند می‌شوند

مسوول کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع‌رساني با تأکید بر هدفمند شدن کارگاه‌های آموزشی این انجمن در سال 91، از برگزاري دو كارگاه بر مبناي تغییرات جدید حوزه كتابداري در فصل بهار خبر داد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني به عنوان نهاد تخصصي فعال در حوزه كتابداري از كميته‌هايي تشكيل شده كه اين كميته‌ها مسووليت امور مختلف اين انجمن را بر عهده دارند؛ ايبنا در گفت‌وگو با مسوولان اين كميته‌ها فعاليت‌شان را در سال 90 بررسي كرده است.

سید مهدی طاهری، مسوول کمیته آموزش انجمن به ايبنا گفت: کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در سال 1390 بر اساس دو رویکرد کلی برگزار شد؛ رویکرد نخست که ناشی از ارتباط تنگاتنگ حوزه کتابداری و اطلاع رسانی با حوزه فناوری اطلاعات است، مبنای برگزاری کارگاه‌هایی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات و علم رایانه شد. تمرکز کارگاه‌های فصل پایانی سال نيز بر این رویکرد بود.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر، برگزاری کارگاه‌هایی با هدف تقویت مهارت‌های پژوهشی و ویراستاری جامعه کتابداران و اطلاع‌رسانان کشور بود. برگزاری کارگاه‌های متعدد و مرتبط با حوزه پژوهش، نگارش آثار علمی، و داوری مقالات علمی از جمله فعاليت کارگاه‌ها بود. برخی از کارگاه ها و دوره‌ءهای آموزشی برگزار شده به صورت مستقل توسط کمیته آموزش انجمن برگزار شد و برخی دیگر، با همکاری دیگر سازمان‌های علمی و فرهنگی کشور برپا شد.

وی تصریح کرد: سعی بر آن شد همانند سال‌های قبل در هر ماه حداقل یک کارگاه آموزشی برگزار شود. کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی سال جدید (1391) علاوه بر رویکردهای قبلی، رویکرد جدیدی را نیز تجربه خواهند کرد.

طاهری اضافه کرد: با توجه به تغییرات عمده‌اي که در سرفصل‌های آموزشی مقاطع تحصیلی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی به ویژه مقطع کارشناسی به وجود آمده است و به منظور پر کردن شکاف‌های دانشی که به طور طبیعی میان فارغ‌التحصیلان پیشین و فارغ‌التحصیلان جدید ایجاد خواهد شد، کارگاه‌ها و دوره‌هایی هدفمند برگزار خواهند شد.

وی با بیان این‌که اکنون کارگاه‌های دو ماهه آغازین سال 1391 مشخص شده‌اند افزود: انجمن اولین برنامه آموزشی خود را با برگزاری کارگاهی ارزشمند در حوزه اخلاق حرفه‌ای و با تدریس استاد احد فرامرز قراملکی (استاد فلسفه دانشگاه تهران و مدیر گروه اخلاق حرفه‌ای اين دانشگاه) در تاریخ 30 فروردین همزمان با برگزاری مجمع عمومی انجمن آغاز خواهد کرد.

به گفته مسوول کمیته آموزش انجمن كتابداري، کارگاه اردیبهشت ماه نیز در حوزه پژوهش با عنوان «آشنایی با پیوندهای بین رشته‌ای در کتابداری و اطلاع‌رسانی: مهارت‌های عملی در طراحی و اجرای پژوهش‌های میان رشته‌ای» با تدریس یزدان منصوریان (عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران) برگزار خواهد بود.

سال 90؛ سال سخنراني‌هاي هدفمند
اميررضا اصنافي، مسوول كميته همايش‌هاي انجمن نيز با ارايه گزارش عملكرد اين كميته به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در ابتدا براي انجام مسووليت مربوط به كميته همايش‌های انجمن، تصميم بر اين شد تا خط مشي هيأت مديره‌هاي قبلي انجمن، درباره برگزاري همايش‌هاي ماهانه به عنوان مكاني براي ارايه موضوعات جديد و قابل توجه در حوزه كتابداري، اطلاع‌رساني و مطالعات آرشيوي و تعامل كتابداران و آرشيويست‌ها با يكديگر، ادامه يابد.

وي ادامه داد: همچنين سعي شد تا به صورت سفارشي، نسبت به ارايه سخنراني‌ها در همايش‌هاي ماهانه انجمن اقدام شود. برای همین يك موضوع خاص انتخاب و از افرادي كه در آن زمينه صاحب‌نظر بودند، دعوت مي‌شد تا در قالب يك ارايه مختصر، يافته‌ها و تجارب خود را با ديگران به اشتراك بگذارند.

وي تصريح كرد: براي جلب مشاركت اعضاي شهرستاني و اعضايي كه به هر دليل امكان حضور فيزيكي در همايش ماهانه انجمن را نداشتند، سعي شد از نرم‌افزار چت تصويري استفاده شود كه در همايش تيرماه و آبان ماه مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

اصنافي با اشاره به تعداد همايش‌هاي برگزار شده از زمان تشكيل هيات مديره جديد، طي ماه‌هاي خرداد 89 تا آبان 90، گفت: 18 همايش با موضوعات مختلف در طی این مدت برگزار شد. پس از آذرماه 90 خط‌ مشي كميته انجمن تغيير كرد. در اين ماه همايشي برگزار نشد و تصميم بر اين منوال شد كه همايش‌های انجمن به صورت فصلي براساس موضوع برگزار و هر ماه يك همايش عمومي، يك نشست تخصصي و يك كارگاه موضوع خاص برپا شود.

اين مدرس كتابداري اضافه كرد: در همايش‌هاي ماهانه انجمن، سعي بر اين بوده كه هر فرد حقيقي يا حقوقي كه حرف و تجربه تازه و مفيدي براي جامعه كتابداري ايران دارد، اين فرصت را در اختيار داشته باشد تا به انعكاس نظرات، ايده‌ها و يافته‌هاي خود بپردازد و از طريق تريبون انجمن با جامعه كتابداري ايران تعامل داشته باشد.

وي تصريح كرد: تلاش بر اين بود كه تا جايي كه ممكن است براي جلب مشاركت افراد، با ديگر انجمن‌ها و نيز افراد خارج از رشته‌ براي سخنراني در انجمن، ارتباط برقرار شود و همايش‌ها به صورت پنل‌هاي گفت‌وگو و بحث باشد.

به گفته اصنافی كميته همايش‌هاي انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني، همچنان نيازمند مشاركت حداكثري همه كتابداران، اساتيد و دانشجويان كتابداري است و از نظرات و پيشنهادهاي جامعه كتابداري براي برگزاري هرچه بهتر و مفيدتر همايش‌هاي تخصصي انجمن استقبال مي‌كند.

رونمايي از وبسايت جديد
مريم اسدي مسوول كميته روابط عمومي انجمن كتابداري نيز با بيان فعاليت‌هايي كه در طي اين دو سال صورت گرفته است، گفت: ايجاد پايگاه‌هاي اطلاعاتي از كتابخانه‌هاي بزرگ و دانشگاهي كشور، تهيه صورت جلسات هيأت مديره و گزارش‌هاي مختلف، همكاري نزديك با كميته‌هاي انتشارات، آموزش، همايش‌ها و پژوهش، انجام نظرسنجي درباره وب‌سايت انجمن،‌ صدور كارت‌هاي جديد عضويت و رسيدگي به فايل اعضا، اطلاع‌رساني درباره رخدادها، كارگاه‌هاي آموزشي و همايش‌هاي حوزه كتابداري از طريق گروه بحث، خبرگزاري‌ها و وبلاگ‌ها، توسعه و روزآمدسازي اطلاعات وب‌سايت قديم انجمن و راه‌اندازي وب‌سايت جديد انجمن كه از افتخارات اين دوره انجمن است از جمله كارهايي است كه در طي اين مدت انجام شده است.

وي تأكيد كرد: بدليل برخي ضعف‌ها و مشكلات(در بخش مديريت و قابليت‌هاي سايت) در وب‌سايت پيشين انجمن و نيز تاكيد كميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت علوم براي حضور در صحنه بين‌الملل وجود وب‌سايت روز‌آمد و دوزبانه ضروری بود.

وي افزود: طراحي وب‌سايت جديد براي انجمن در سال گذشته در دستور كار هيات مديره انجمن به ويژه كميته روابط عمومي قرار گرفت. اين كميته با تمام قوت و به رغم مشكلات بسيار اين مأموريت را دنبال كرد.

اسدي با بيان اين‌كه وب سايت جديد انجمن در هفته كتاب و به مناسبت روز فرخنده عيد سعيد غدير خم افتتاح شد، گفت: عضويت در سايت و دسترسي به پروفايل شخصي در هنگام عضويت در سايت انجمن، امكان اشتراك اطلاعات تماس، عكس و ... با ساير اعضاي سايت و تبادل اطلاعات با آن‌ها، از ويژگي‌هاي اصلي اين وب‌سايت است.

وي ادامه داد: اطلاعات مربوط به انجمن، كميته‌هاي انجمن، شاخه‌هاي استاني و ... به همراه صورت جلسات انجمن و كميته‌ها، بخش پرسش‌هاي متداول كه توسط خود كاربران سوالات ايجاد و با كمك ساير كاربران پاسخ به اين سوالات توليد و نگهداري خواهد شد و تقويم و رويدادهاي انجمن كه نشان‌دهنده همه وقايع، همايش‌ها، كارگاه‌ها و ساير رخدادهاي مرتبط با انجمن خواهد بود از ديگر بخش‌هايي است كه در اين وب‌سايت فعال شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط