سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
«نامه‌های کوفی» سعید بیابانکی از راه رسید

مجموعه شعر «نامه‌های کوفی» سروده سعید بیابانکی به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این مجموعه در سه دفتر مضامین مذهبی، آیینی، عاطفی و اجتماعی را شامل می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه شعر «نامه‌های کوفی» دربرگیرنده سه دفتر با عنوان‌های «خیزرانی»، «سیاه و سفید» و «نامه‌های کوفی» است.

در دفتر نخست با عنوان «خیزرانی» هفت قطعه شعر در قالب غزل و با عنوان‌های «انتظار»، «آفتابگردان»، «شب دنباله‌دار»، «بوسه و عطش»، «خیزرانی»، «تشت زر» و «گل قاصد»، با مضامین و موضوعات مذهبی و آیینی آمده است. 

در بخشی از غزل «بوسه و عطش» که در دفتر نخست این کتاب آمده است مي‌خوانيم:
«هزار بادیه مجنون نی‌سواری تو/ هزار آینه مبهوت بی‌شماری تو/ بهار آمده با لاله‌های سینه‌زنش/ پی‌زیارت باغ بنفشه‌کاری تو/ هلا که جمع نقیضین بوسه و عطشی!/ ندیده‌ام لب خشکی به آبداری تو»

دفتر دوم با عنوان «سیاه و سفید» 27 قطعه شعر با موضوعات عاطفی، اجتماعی را در قالب چهارپاره شامل می‌شود. «پلنگ»، «قاصدکان»، «این مردم سیاه»، «وطن»، «برای بهار»، «خانه پدری»، «کوچ»، «کلاغ‌پر»، «زنده به‌گور»، «دکان‌های ما»، «گاوخونی» و «تاک» عنوان برخی از شعرهای این دفترند. 

«نامه‌های کوفی» عنوان دفتر سوم این مجموعه و دربرگیرنده اشعار سپید و کوتاه است. این شعرها نامه نامیده شده‌اند و 25 نامه در این بخش آمده است. این سروده‌ها به مضامین آیینی به ویژه پیرامون واقعه عاشورا اختصاص دارند. البته این مضامین با زبانی امروزی بیان شده‌ و با موضوعات اجتماعی و امروزی آمیخته‌اند.

به بیان دیگر ریشه در باورها و رفتارهای ما ایرانیان در برگزاری آیین‌های مرتبط با عزاداری واقعه عاشورا دارند.

بک نمونه از اشعار سپید این دفتر، که با عنوان «نامه شانزدهم» در کتاب آمده است:
«به یاد لبان تشنه‌ات
ظهر عاشورا
شربت زعفرانی نوشیدیم
در جام‌های کریستال»

سعید بیابانکی متولد 1347 است که از سال 1363 با تشویق علی اصغر حاج حیدری که از شاعران خمینی‌شهر است، به صورت جدی به سرودن پرداخت. از آثار او می‌توان به چند مجموعه شعر کودک، «گزیده غزل جوان امروز»، «سنگچین»، «باغ دور دست»، «ردپایی بر برف» و «نیمی از خورشید» اشاره کرد.

مجموعه شعر «نامه‌های کوفی» در 120 صفحه، قطع رقعی، شمارگان دو هزار و 500 نسخه و قیمت دو هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط