شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶
علومي: هر حركتي براي ديده شدن كتاب پسندیده است

محمدعلي علومي، ‌نويسنده شايسته تقدير نوزدهمين دوره كتاب فصل براي رمان «ظلمات»،‌ جایزه كتاب فصل را برای تحول فرهنگ مطالعه ضروري توصيف كرد و گفت: تا به حال اصراري براي انتشار نوشته‌اي نكرده‌ام؛ ‌چرا كه مخاطبان آثار من بايد دركي عميق از تراژدي تاريخي كه به بيان آن مي‌پردازم پيدا كنند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، علومي با اشاره به نقش جوايز كتابی در تحول فرهنگ مطالعه گفت: فرهنگ مطالعه در ايران ضعيف است و تصور من اين است كه حتي اگر همه اصناف هم جايزه‌اي براي كتاب برگزار كنند، براي ارتقاي اين فرهنگ گام کوچکی برداشته‌اند. 

وي گفت: مميزي كتاب در همه كشورها يا از طرف مردم يا از طرف مديران فرهنگي اعمال مي‌شود ولي اگر مميزي كتاب روشمند باشد و فقط بر خوش‌آمدها و بدآمدهاي متوليان و صاحبان سليقه‌هاي متفاوت قرار نگيرد، مي‌تواند به خود سانسوري منجر نشود و گام مهم ديگري در تعالي فرهنگ و كتابخواني باشد؛ ‌چرا كه به هر حال نويسنده و هنرمند ناگزير از خلق و نوشتن‌اند. 

نويسنده «پريباد» به سوالی مبني بر اين‌كه «چه پيشنهادي براي معرفي اثر برتر در سطح جامعه و به مخاطبان بيشتر داريد؟» توضيح داد: من همواره به مخاطب خاص نظر داشته‌ام؛ چرا كه تنها كساني كه دنياي تراژدی عميق تاريخ و مردمي از يک جغرافيا را درک مي‌كنند، ‌مي‌توانند مخاطب آثاري از اين قبيل باشند. من كتابم را مي‌نويسم و كاري ندارم كه چه كسي آن را مي‌خواند و برايم فرقي نمي‌كند كه ترجمه شود، يا نشود يا به جايزه‌اي برسد يا نرسد.

نويسنده «سوگ مغان» تصريح كرد: من ناگزير از نوشتن هستم و به اين كار اعتقاد دارم و رسالتي را از بيان واقعيات بر دوش خود احساس مي‌كنم؛‌ ضمن آنكه اصراري براي چاپ كتاب‌هايم نداشتم و گاهي به اصرار دوستان آن‌ها را چاپ مي‌كنم. 

رمان «ظلمات»، امسال (1390)، از سوي نشر افكار منتشر شد.

نويسنده در اين كتاب داستاني عاشقانه و اسطوره‌اي را با برداشت‌هاي واقع‌گرايانه خود از اختصاصات فرهنگي، تاريخي و جغرافيايي شهر بم نوشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها