شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
نخستین فیلم اقتباسی از آثار دیکنز کشف شد

یکی از مسوولان آرشیو انجمن فیلم بریتانیا فیلمی یک دقیقه ای محصول سال 1901 را پیدا کرد که به نظر می رسد نخستین فیلمی باشد که شخصیتی از آثار چارلز دیکنز را تصویري کرده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، برایونی دیکسون در حال جستجو در قسمت نخستین فیلم های چینی بود که با عنوان «مرگ جوی فقیر» روبه رو شد و توجه او را به کاراکتری از کتاب «خانه متروک» دیکنز جلب کرد.
 
این کشف دیروز جمعه ، درست یک ماه بعد از اینکه جشن تولد دویست سالگی دیکنز در سراسر جهان جشن گرفته شد، به صورت رسمی اعلام شد. 

خود دیکسون در این باره می گوید: فوق العاده است که بتوان فیلمی به این نایابی و خاصی را در چنین زمانی که اینقدر به جشن تولد دویست سالگی دیکنز نزدیک است، پیدا کرد . این فیلم نه تنها سالم مانده بلکه نخستین فیلم از آثار دیکنز است ! بسیار زیباست و در شرایط خیلی خوبی قرار دارد. 

قبل از این کشف انجمن فیلم بریتانیا ، نخستین فیلم اقتباسی شناخته شده از آثار دیکنز «خسیس یا روح مارلی» بود که در ماه نوامبر سال 1901 پخش شده بود. این فیلم همچنان نخستین فیلم اقتباسی مستقیم از کارهای دیکنز باقی می ماند . 

فیلم «مرگ جوی فقیر» کاری از پیشگام انجمن فیلم بریتانیا یعنی جی.ای.اسمیت است و باور بر این است که در شهر برایتون در ماه مارس 1901 فیلم برداری شده است. این فیلم تصویرگر داستان جو است؛ یک رفتگر فقیر از شخصیت های کتابخانه ای متروک که در یک شب سرد، در برف زمستانی کنار دیوار یک کلیسا از سرما می لرزد. یک پلیس که از آنجا می گذشته او را در حالی که داشت به زمین می افتاد می گیرد و سعی می کند به او کمک کند اما دیگر دیر شده، جو دستانش را برای دعا کردن کنار هم می گذارد و چراغ پاسدار را به خیال اینکه نور بهشتی است در لحظه مرگ در دست می گیرد.
 
بر اساس گفته های انجمن فیلم بریتانیا ، این فیلم کوتاه ممکن است علاوه بر داستان دیکنز از کتاب دخترک کبریت فروش هانس کریستین آندرسون هم الهام گرفته باشد که در آن یک دختر بچه در سرمای زمستان با امید گرمایی که به آن نیاز داشت، می میرد. 

در این فیلم کاراکتر جو ، توسط زنی با نام لورا بیلی به تصویر کشیده می شود که همسر جی.ای.اسمیت بود. قرار است این فیلم روزهای 9 و 23 مارس در انجمن فیلم بریتانیا به نمایش در آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها