سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
«نظریه‌های فلسفی و جامعه‌شناختی در هنر» منتشر شد

کتاب «نظریه‌های فلسفی و جامعه‌شناختی در هنر» تالیف و ترجمه علی رامین، از سوي نشر نی منتشر شد. این کتاب بسیاری از آرا جامعه‌شناسان و فیلسوفان هنر در دوره معاصر را مطرح می‌کند.-

رامین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت:‌ در سال‌های اخیر مناظره‌ها و گفت‌وگوهای بسیاری ميان جامعه‌شناسان و فیلسوفان هنر وجود داشته است و قصد من این بود که با انتشار این کتاب آراي هر دو طیف را منعکس کنم.

وی افزود: جامعه‌شناسی هنر نسبت به فلسفه هنر، علم جوان‌تری است، اما متاسفانه در این حوزه ما با فقر منابع مکتوب روبه‌رو هستیم. امیدوارم با انتشار این کتاب این نقص برطرف شود. در دهه‌های اخیر جامعه‌شناسان هنر فعالیت بسیاری داشتند و نظرات مهمی را درباره «رابطه سیاست با هنر يا رابطه دین و اخلاق با هنر مطرح کرده‌اند؛ بنابراین در انعکاس این نظریات ضرورت وجود دارد. 

رامین درباره رويكردهاي نوين مباحث کتاب گفت:‌ کتاب به دو بخش جامعه‌شناسی هنر و فلسفه هنر تقسیم شده است و بیشترین سعی من بر این بود تا از مقاله‌های جدید و نظریات نو جامعه‌شناسان هنر استفاده کنم. از سوي ديگر این کتاب یک آنتولوژی است که برای تکمیل آن از حدود 20 کتاب جدید منتشر شده در اروپا و آمریکا بهره بردم.

رامین در ادامه گفت:‌ در بخش فلسفه هنر این کتاب ترجمه مقاله «نقش نظریه در زیبایی‌شناسی» آورده شده است که جای این مقاله در زبان فارسی خالی بود. همین‌طور مقاله‌ای هم به قلم خودم با عنوان «فلسفه هنر یا سنت تجربه‌گرایان در انگلستان» در اين كتاب وجود دارد که سیر فلسفه هنر در فضای آنگلوساکسون را نشان می‌دهد. مقاله «نقد هستی‌شناسی هنر» هم در این کتاب از موضوعات جدید است. 

علی رامین مدرس دروس تخصصی جامعه‌شناسی هنر در دانشگاه تهران است. در پیشینه کاری او ترجمه دو کتاب مشهور «تاریخ‌هنر» نوشته ارنست گمبریچ و «مبانی فلسفه هنر» نوشته آن شپرد وجود دارد. 

كتاب پيشين رامین «مبانی جامعه‌شناسی هنر» نام دارد که در سال 1389 توسط نشر نی وارد کتابفروشی‌ها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها