شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳
نگاهي به فلسفه نظري و عملي كانت در يك كتاب

کتاب «فلسفه كانت (و نقد و بررسي آن) به ضميمه مقايسه‌اي بين برهان صديقين و انتولوژي» نوشته «يوسف كرم» با ترجمه دكتر محمد محمدرضايي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. اين اثر به تبيين آراي كانت پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، ترجمه بخشي از جلد سوم كتاب «تاريخ الفلسفه الحديثه» تاليف مولف است كه به بررسي، نقد و بيان فلسفه كانت مي‌پردازد.

بر اساس مطالب كتاب، «كانت يكي از بزرگ‌ترين فيلسوفان مغرب زمين است كه در تحول فلسفه غرب سهم بزرگي دارد. وي انقلابي را در عالم فكر به وجود آورده كه آن را به انقلاب كپرنيك در عالم افلاك تشبيه كرده است؛ يعني براي اين كه اشياء، موضوع علم و ادراك قرار گيرند، ‌بايد با ذهن مطابقت بكنند، نه اين كه ذهن با اشياء مطابقت نمايد. او معتقد است كه ما راهي براي اثبات مفاهيمي چون خدا، نفس، اختيار و خلود از طريق استدلال نظري نداريم، بلكه فقط از طريق تحليل مفاهيم اخلاقي است كه مي‌توانيم به اين مفاهيم برسيم. پس بايد مابعدالطبيعه را بر اخلاق بنا سازيم، نه ـ‌مانند فلسفه‌هاي پيشين‌ـ اخلاق را بر مابعدالطبيعه.
كانت در فلسفه‌هاي بعد از خود تاثير به سزايي داشته است، به طوري كه فهم دقيق فلسفه او زمينه مناسبي براي فهم فلسفه‌هاي بعد از او خواهد بود.»

نويسنده اين كتاب، يوسف كرم (1887 ـ 1959) دانشمند لبناني‌الاصل است كه در مصر اقامت گزيد و دكتراي خود را در رشته فلسفه از دانشگاه پاريس گرفت و مدت طولاني در دانشگاه قاهره مصر به تدريس فلسفه پرداخت. او در اين زمينه تاليفات زيادي دارد كه از مشهورترين آنها «تاريخ الفلسفة اليونانية»، «تاريخ الفلسفة الاروبية في العصر الوسيط» و «تاريخ الفلسفه الحديثة» است.

كتاب حاضر شامل سه فصل زندگي و آثار كانت، فلسفه نظري كانت، فلسفه اخلاقي كانت است.

مولف در فصل دوم و سوم، ضمن اين كه فلسفه نظري و عملي كانت را با بياني ساده و روان بيان مي‌كند،‌ در پايان هر بحثي به نقد و بررسي حكيمانه مي‌پردازد و صحت و بطلان دلايل فلسفه كانت را آشكار مي‌‌سازد.

اين اثر در نوع خودش كتابي كم‌نظير است و از آن‌جا كه در زبان فارسي، جاي چنين اثري خالي بود، محمدرضايي هم به ترجمه آن همت گماشته است. 

اگرچه اين ترجمه با متن اصلي مطابق است اما گاهي براي روشن‌تر شدن معاني، كلمات و يا جملاتي داخل كروشه توسط مترجم افزوده شده است و همچنين در بعضي جاها كه احتياج به توضيح بيشتر داشته، با استفاده از منابع معتبر، توضيحاتي در پاورقي آورده شده‌اند. در پايان كتاب نيز ضميمه‌اي توسط مترجم افزوده شده كه به مقايسه برهان وجودي فلاسفه غرب با برهان صديقين فلاسفه اسلامي مي‌پردازد.

چاپ سوم كتاب «فلسفه كانت (و نقد و بررسي آن) به ضميمه مقايسه‌اي بين برهان صديقين و انتولوژي» تهيه شده توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و پژوهشكده فلسفه و كلام اسلام با شمارگان 1000 نسخه، 156 صفحه و به بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط