شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
علت‌های تشکیل هیات نظارت بر کتاب‌های کودک تشریح شد

بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد گفت: هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب‌های کودکان و نوجوانان علاوه بر برنامه ریزی، هدایت و نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان ارزیابی وضعیت سالانه نشر کتاب‌ها در این حوزه را بر عهده دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، بهمن دری اضافه کرد: با برگزاری جلسات هیات نظارت، آیین نامه قبلی اجرایی نظارت بر کتاب‌های کودک ونوجوان نیز توسط اعضا بررسی شد و این هیات مصوب کرد آیین نامه اجرایی گذشته نظارت بر ضوابط نشر کودک و نوجوان به قوت خود باقی و لازم الاجرا باشد.

دری همچنین با اشاره به این‌که این هیات در جلسات کاری خود ممیزی گزیده کتاب‌های کلاسیک را حسب آیین نامه کتاب‌های کودک و نوجوان به تصویب رسانده گفت: در جلسات هیات درباره تصویرگری کتاب‌های دینی در حوزه کودکان و نوجوانان نیز تصمیماتی اتخاذ شده است.

معاون امورفرهنگی وزارت ارشاد ضمن ابراز نگرانی از غلبه آثار ترجمه بر تالیف خواستار توجه شایسته‌تر ناشران و پدید آورندگان کتاب‌های کودک ونوجوان به آثار تالیفی شد و گفت: استمرار تشکیل جلسات هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب و نیز به موازات آن انجام کارهای پژوهشی توسط مراجع پژوهشی از ضروریات است و باید به آن اهتمام ویژه داشت.

دری همچنین در حوزه شعر کودک ونوجوان، خواستار توجه بیشتر شاعران از لحاظ ساختار شعری، به وزن و قافیه شد و ادامه داد: باید در این حوزه علاوه بر محتوا، قالب و ساختار نیز مورد توجه کار‌شناسان قرار گیرد.

معاون وزیر با اشاره به این‌که در این جلسات زمینه تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان با موضوع دین نیز مورد بررسی کار‌شناسی قرار گرفته گفت: این هیات نظرات و پیشنهادهای پنج استان خراسان رضوی، قم، آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان برای عضویت در هیات نظارت پنج استان مذکور بررسی شده است.

دری ضمن بیان این‌که موضوع گونه وحشت و خشونت در آثار کودکان و نوجوانان در این هیات مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته اضافه کرد: اعضای هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب‌های کودکان و نوجوانان نسبت به نامناسب بودن این گونه، برای گروه سنی کودک ونوجوان تاکید کرده‌اند.

هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب‌های کودک و نوجوان هر دو هفته یک‌بار تشکیل جلسه داده و تاکنون و در سال جاری و از زمان تشکیل 6 جلسه برگزار کرده است که با برگزاری این جلسات در دفتر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قانون اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب کودک و نوجوان مورد بحث بررسی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها