یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
مطالعات فرهنگي از نگاه «كريس روجك» به چاپ رسيد

چاپ نخست کتاب «مطالعات فرهنگي» نوشته «كريس روجك» با ترجمه دكتر پرويز علوي از سوي انتشارات ثانيه منتشر و روانه بازار نشر شد. مخاطب در اين اثر با مسايل مختلف مطالعات فرهنگي آشنا مي‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «مطالعات فرهنگي» در اصل به مسايل سياسي مربوط مي‌‌شود. اين ارتباط اجتناب‌ناپذير است، زيرا افراد و گروه‌ها از لحاظ منابع كمياب اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي در مجموعه‌اي از روابط نابرابر قرار مي‌گيرند. البته تمركز بر سياست تنها موضوع مورد بررسي مطالعات فرهنگي نيست. 

كتاب حاضر در 10 فصل سامان يافته است. «چند تعريف از فرهنگ، چگونگي انجام مطالعات فرهنگي، فرهنگ همانند زبان ساختار پيدا مي‌كند، تنزل فرهنگي، چهار مقطع در مطالعات فرهنگي، قرار گرفتن درون يك فرهنگ، تحريف فرهنگي، سرمايه‌داري محض و كارآمد، انتشارات پاك و نتيجه‌گيري: مسير طولاني خيال‌آفريني» عناوين دهگانه فصول اين اثرند.

بر اساس مطالب كتاب، «جامعه انساني شامل افراد و گروه‌هايي است كه در دسترسي به منابع كمياب اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي از موقعيت نابرابري برخوردارند. با توجه به اين نابرابري [در امكانات و قدرت] است كه افراد صاحب قدرت براي مشروعيت بخشيدن به حاكميت خود، پيوندها و سنت‌هايي را گسترش مي‌دهند و بر پايه آن شبكه‌اي از حقوق، عدالت، حقيقت، آرمان، اسطوره و سنت را براي حفاظت و پيشبرد منافعشان ايجاد مي‌كنند. اين گروه صاحب قدرت نيز، همانند ساير گروه‌ها، امكان مهار كامل پيامدهاي اعمال و رفتار خود را ندارد، ولو اينكه در عرصه عمومي به گونه‌اي حق به جانب عمل كند و اوضاع را طور ديگري جلوه دهد. بنابراين، راهبردها و طرح‌هايي كه براي گسترش موقعيت گروه حاكم طراحي مي‌شوند پيامدهايي ناخواسته دارند كه با گذشت زمان موجب دلواپسي‌‌شان مي‌شود و به مسيري مخالف با منافع آنها جريان پيدا مي‌كند. چون گروه‌هاي مسلط در رابطه‌اي امتياز‌آميز بر ديگر گروه‌ها قرار دارند، در نتيجه موقعيت آنها به صورت مستقيم و غيرمستقيم در معرض كشمكش و معارضه قرار دارد. گروه‌هايي كه با اقتدار حاكم به معاوضه برمي‌خيزند و فرهنگ خاص خود را بر مبناي مقاومت و مخالفت گسترش مي‌دهند. اين فرهنگ در معاوضه و مبادله با گروه‌هاي مسلط، دچار تغيير و تحول مي‌شود. از طريق همين تبادل و تحول است كه فرهنگ رشد مي‌كند.»

نويسنده اين كتاب معتقد است كه پيامد ناگزير اين مبارزه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي، بي‌اعتبار شدن نظريه‌هاي محدود كننده صاحبان قدرت و تغيير نظر مردم در رابطه با گذشته و منافع مشترك است. به بيان ديگر، كسب اقتدار فرهنگي، ظرفيت بازنويسي تاريخ و بازتعريف ماهيت زمان حال را به همراه دارد اما اقتدار فرهنگي به ندرت به حالت باز و بسته وجود دارد. جابه‌جايي و تبادل فرهنگي، پيامدهاي پيش‌بيني نشده‌اي را به بار مي‌آورد. سلطه به مفهوم به حاشيه راندن و محروم كردن ساير گروه‌ها از داشتن قدرت و اختيار است.

چاپ نخست كتاب «مطالعات فرهنگي» با شمارگان 1600 نسخه، 312 صفحه و به بهاي 65000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط