شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
«هستي و علل آن» به بازار كتاب آمد

كتاب «هستي و علل آن (شرح نمط چهارم از كتاب "الاشارات و التنبهات" شيخ‌الرئيس ابن‌سينا)» با ترجمه و شرح آيت‌الله دكتر احمد بهشتي، از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، هستي را از منظر ماديات، اجسام، اجرام و مجردات مورد مطالعه قرار داده، به شرح نمط چهارم از «الاشارات والتنبيهات» اثر گرانسنگ حكيم ابوعلي سينا مي‌پردازد. 

 كتاب حاضر در هشت بخش سامان يافته است. بخش نخست در چهار فصل، به مساله اعم بودن موجود از محسوس پرداخته است. دومين مبحث اين بخش درباره اقسام علل است. در اين مبحث كه بقيه 25 فصل كتاب را دربر می گیرد، با تعريف علت‌هاي فاعلي و غايي و مادي و صوري، توضيح داده مي‌شود كه اگر علت نخستين داشته باشيم، همان علت فاعلي است. در ادامه، بحث درباره ذات و صفات واجب دنبال مي‌شود.

بخش دوم، از فصل پنجم تا هشتم به بحث درباره اقسام علل و روابط آنها مي‌پردازد. بخش سوم نيز از فصل نهم تا پانزدهم درباره اثبات واجب بحث مي‌كند. در اين بخش برهان ويژه شيخ‌الرئيس تقرير مي‌شود.

بخش چهارم كتاب، از فصل شانزدهم تا بيستم درباره برهان توحيد است. برهان توحيدي اين بخش هم از نوآوري‌هاي شيخ‌الرئيس است. بخش پنجم نیز از فصل بيست و يكم تا بيست و پنجم درباره خواص واجب‌الوجود بحث مي‌كند.

بخش ششم هم در دو فصل، يعني فصل‌هاي بيست ششم و بيست و هفتم درباره نفي ضد و مثل و حد از واجب‌الوجود بحث كرده است. بخش هفتم، طي يك فصل به اثبات علم واجب و بخش هشتم نيز طي يك فصل درباره برهان صديقين و اوثق بودن آن است. 

به باور نويسنده، بوعلي‌سينا را نبايد يك فيلسوف مشائي محض ناميد، بلكه او را بايد بنيانگذار حكمت متعاليه و كسي دانست كه ميان حكمت بحثي و ذوقي را جمع كرده است. بنابراین، شيخ اشراق و صدرالمتألهين در جمع ميان طريقه بحث و ذوق، مديون اویند.

چاپ سوم كتاب «هستي و علل آن (شرح نمط چهارم از كتاب "الاشارات و التنبهات" شيخ‌الرئيس ابن‌سينا» با شمارگان 1000 نسخه، 480 صفحه و به بهاي 78000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط