دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
بررسي «ريچارد رورتي و كتاب فلسفه و آينه طبيعت» در سراي اهل قلم

نشست «ريچارد رورتي و كتاب فلسفه و آينه طبيعت» عصر چهارشنبه (10 اسفند) در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار مي‌شود. شاپور اعتماد از جمله حاضران اين نشست است./

مالك شجاعي‌جشوقاني، دبير اين نشست، درباره اهميت فلسفه رورتي گفت: تلقي ريچارد رورتي از فلسفه به ويژه با تلقي اهالي فلسفه اسلامي كشورمان از فلسفه متفاوت است. در كشور ما، فلسفه را مبناي همه علوم مي‌دانند، در حالي كه به اعتقاد رورتي، فلسفه در زمانه ما بايد دست از بالانشيني بشويد و با ساير حوزه‌ها مانند سياست، هنر و علم هم‌نشيني كند. به نظر او، دعاوي بنيادي پيشين فلسفه كه خود را علمي مبنايي و بنيادي مي‌دانست، ديگر اكنون معنايي ندارد.

وي افزود: كتاب «اولويت دموكراسي بر فلسفه» رورتي شامل همين عقيده اوست. بسياري از اهالي فلسفه در كشور ما فلسفه را بر دموكراسي مقدم مي‌دانند و بر اين باورند كه از طريق افزايش آگاهي فلسفي مردم است كه مي‌توان جامعه را به سوي دموكراسي سوق داد، در حالي كه رورتي اعتقاد دارد در زمانه امروز، دموكراسي بر فلسفه مقدم است، زيرا يك جامعه دموكراتيك مي‌تواند فضا را براي فلسفه مهيا كند.

وي با اشاره به واكنش اهالي فلسفه ايران به اين نظر رورتي گفت: رورتي تلنگري به فهم متداول ما از فلسفه مي‌زند. وي همچنين برخلاف بسياري از كارشناسان فلسفه، مرزي ميان فلسفه تحليلي و قاره‌اي نمي‌بيند.

شجاعي‌جشوقاني افزود: به زعم رورتي نبايد فلسفه را مجموعه‌اي از حقايق قطعي دانست، بلكه فلسفه بايد گشودگي به ساير فرهنگ‌ها را به ما بياموزد. او بيش از آن‌كه دغدغه فلسفه براي فلسفه را داشته باشد، فلسفه را براي زندگي مي‌خواهد، دغدغه‌اي كه در ميان فلاسفه ما غايب است.

وي درباره حاضران در نشست چهارشنبه اين هفته گفت: شاپور اعتماد، كارشناس فلسفه علم است و به لحاظ فكري با رورتي همدلي دارد. موضوع پايان‌نامه سعيده كوكب نيز به رورتي اختصاص داشت. او براي نگارش اين پايان‌نامه تمام آثار رورتي را تا سال 2008 مطالعه كرد. مرتضي نوري نيز مترجم كتاب «فلسفه و آينه طبيعت» رورتي است. به گفته برخي از كارشناسان، اين ترجمه از جمله ترجمه‌هاي كم‌غلط فلسفي است.

نشست «ريچارد رورتي و كتاب فلسفه و آينه طبيعت» عصر چهارشنبه (10 اسفند ) ساعت 16 و 30 دقيقه در سراي اهل قلم خانه كتاب، به نشاني خيابان انقلاب اسلامي، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه‌نصير، شماره 2 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها