دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
تازه‌ترين مجموعه داستان محمدعلي علومي منتشر شد

«داستان‌هاي غريب مردمان عادي»، تازه‌ترين مجموعه داستان محمدعلي علومي منتشر شد. علومي در اين كتاب نيز به دنبال روياهاي مردم دل كوير رفته است و تصويري درآميخته با خيال و واقعيت را با چاشني طنز تلخ از زندگي مردم اين خطه روايت، و آن را به بازماندگان زلزله بم تقديم كرده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، علومي در اين مجموعه فضايي از زندگي مردم بم را در سال‌هاي دهه 50 روايت كرده است. یک رمان دیگر از علومي هم با نام «پريباد»، ماه گذشته راهي بازار كتاب شده است.

در اين داستان‌ها مجموعه‌اي از خاطرات، آداب و رسوم،‌ باورها و اعتقادات اقشار اغلب محروم گردآوري شده است و چاشني تخيل و اسطوره، ‌ذوق‌پردازي نويسنده را در اين اثر نشان مي‌دهد.

در اين داستان‌ها از زاويه‌اي متفاوت، تفكر خاص نويسنده درباره موقعيت آدم‌هايي كه از آن‌ها گفته و نوشته تصویر شده؛ ‌تفكري كه نشان از تعهد وي به بازگو كردن خاطرات قومي دارد و بر آن است تا به احياي انواع مناسبات انساني، اجتماعي و فرهنگي بخشی از ايران بپردازد.

توجه دقيق نويسنده در عمق روح قومي مردم كه شامل بيشتر ابعاد رنج، ترس‌ و اميد آنان است، از ديگر دغدغه‌هاي علومي در اين مجموعه محسوب مي‌شود؛‌ ترس‌ها و اميدهايي كه ميان اين مردمان شكلي خاص يافته و نيازمند بوده تا نويسنده‌اي دردآشنا به خلق و خوي مردمش، آن‌ها را به ياد بياورد و به ذهن هميشگي داستان بسپارد.‌

فرهنگ «واژه‌ها، ‌اصطلاحات،‌ تعابير و اسامي خاص» نيز در پايان داستان‌ها به چاپ رسيده است.

علومي در نوشته‌اي با نام «موخره» در پايان اين كتاب آورده است: «در اين ميان اما ترس، جايگاهي خاص دارد، ترس از روابط ظالمانه، در نظام پدرسالار عشيرتي، توام با قتل و غارت مدام، و يا در روابط هزاران ساله ارباب و رعيتي و ترس از خشم و خشونت عنان گسسته ارباب‌هاي بومي و يا حتي سلاطين و سرانجام دهشت از هيبت هرگ، آن هم نه مرگي عادي و در بستر، بلكه مرگ‌هايي مهيب مانند مرگ به سبب گم شدن در كوير، و جان سپردن از عذاب تشنگي، مرگ دردناک به جهت گزش افعي و مارهايي همرنگ خاک و يا اضطراب و ترس در تمام عمر از مرگي فجيع مانند به گچ گرفته شدن و لاي ديوار گذاشته شدن به امر ارباب و برپايي كله‌منار و مانند اين‌ها در حافظه تاريخي و در روانشناسي اجتماعي مردم اين منطقه رسوخ كرده است و در زبان مردم به شكل باورها و قصه‌هاي ترسناك درآمده است. اما سويه ديگر و متضاد در فرهنگ مردم، بيان لطافت و عشق و شوقي ژرف و حماسه‌ها و ايمان به پيروزي سرانجام و نهايي نيكي بر بدي است...»

محسن فرجي، دبير مجموعه «قصه نو» نشر افكار، با اشاره به اين‌كه تا كنون ده كتاب از اين مجموعه منتشر شده است، «داستان‌هاي غريب مردمان عادي» را از بهترين داستان‌هاي معاصر ايران مي داند. به اعتقاد او، اين مجموعه به لحاظ فرم، مضمون، زبان و پركشش بودن در حد كمال است و قصه‌هاي ناب و انساني را در بعد روايتي قوي و جذاب خلق كرده است.

بخشي از داستان «اسطوره‌هاي زيرزمين» اين‌گونه نوشته شده است: «استا طهماسب از پشت دود غليظ و پيچان قليان حرف مي‌زد، با صدايي گرفته، بم، نگاهي ترسيده و ترسناک البته، حال و احوالش طوري بود كه آدم هم دوستش داشت و هم از او مي‌ترسيد. از بس كه چپ چپ و يا خيره خيره نگاه مي‌كرد، ‌طوري كه انگار هر حركت آدم را زير نظر دارد. گفت و گفت... وجيه خاتون هم لا‌به‌لاي حرف‌هاي او حرف مي‌زد، ‌سياه تابه بود و پر هيبت مثل اسطوره‌هاي مصري. او هم پشت دود غليظ قليان چندان واضح نبود. چشم مي‌دراند، پرطنين حرف مي‌زد، صداش در زيرزمين مي‌پيچيد...»

«داستان‌هاي غريب،مردمان عادي»، اسفند امسال (1390)، ‌با شمارگان هزار و 100 نسخه از سوي نشر افكار راهي بازار كتاب شده است. اين كتاب161 صفحه و قيمت آن چهار هزار و 500 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط