چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
ابراهیم یونسی درگذشت

ابرهیم یونسی، ‌نویسنده و مترجم پیشکسوت، ساعاتی پیش در منزلش در گذشت. به گفته دختر یونسی، پیکر این مترجم فقید امشب به شهر بانه، محل تولدش، منتقل می‌شود.-

سیروان یونسی، ‌دختر مرحوم یونسی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: مراسم خاکسپاری فردا در شهرستان بانه، زادگاه پدرم برگزار می‌شود و در این شهر نیز مراسم یادبودی برای ایشان برپا خواهد شد.

وی افزود: به احتمال زیاد مراسم یادبود پدرم هفته آینده در تهران و به احتمال فراوان در مسجد الرضا(ع) واقع در ميدان نیلوفر برپا خواهد شد که اخبار قطعی آن را اعلام خواهیم کرد.

به گفته فیض‌الله پیری، خبرنگار کرد، به تازگی قرار بود تندیس یونسی که ساخته هادی ضیاءالدین، هنرمند اهل سنندج است، در زادگاه نويسنده رونمایی شود.

ابراهیم یونسی، نویسنده و مترجم فقید، متولد سال ۱۳۰۳ (در شناسنامه ۱۳۰۵ درج شده) در شهر بانه بود. وی بیش از ۱۰ کتاب تالیفی و ۴۰ ترجمه را در کارنامه ادبی خود ثبت کرده است.

فعالیت‌های سیاسی او پیش از انقلاب، منجر شد که رژیم پهلوی بعد از کودتای ۲۸ مرداد، یونسی را زندانی و محکوم به اعدام کند اما سپس با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد.

یونسی بعد از انقلاب اسلامی، نخستین استاندار کردستان بود. از میان آثار تالیفی این نویسنده و مترجم می‌توان به كتاب‌هايي چون «هنر داستان نویسی»، رمان «مادرم دوباره گریست»، «گورستان غریبان»، «شکفتن باغ» و «اندوه شب بی‌پایان» اشاره كرد و از میان انبوه ترجمه‌های این مترجم از «آرزوهای بزرگ»، «اسپارتاکوس»، «تاریخ ادبیات روسیه»، «جنبه‌های رمان»، «داستان دو شهر»، «دفتر یادداشت روزانه یک نویسنده»، «سه رفیق» و «تاریخ اجتماعی هنر» ياد كرد.

اين مترجم پیشكوت از چندسال پيش از بيماری آلزایمر رنج می‌برد و در منزل بستری بود.

گزاش «ایبنا» از ملاقات با ابراهیم یونسی - ۲۲ آذر ۱۳۹۰
گزارش تصویری

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    تسلیت به مناسبت از دست دادن مترجم پیشکسوت آرزوهای بزرگ روحش شاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط