سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۵
«سنگ صبور» بر پرده سينماها مي‌نشيند

«سنگ صبور» کتاب تحسین شده عتیق رحیمی نویسنده افغانی در قالب فیلم سینمایی ساخته شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اسکرین دیلی، عتیق رحمیی نویسنده افعانی ساکن فرانسه، بار دیگر برای ساخت یک اثر سینمایی پشت دوربین قرار گرفت.
 
رحمیی که برنده جایزه گنکور فرانسه برای نوشتن کتاب «سنگ صبور» است، آخرین بار هشت سال پیش پشت دوربین فیلمبرداری قرار گرفت تا فیلم «خاک و خاکستر» را بسازد. 

اما اين بار او با حمایت کمپانی لو پاکته اقتباسی از رمان تحسین شده و بین المللی «سنگ صبور» را جلوی دوربین برد. 

این کتاب که در سال 2008 با دریافت جایزه گنکور نام رحیمی را جهانی کرد، درباره زن جوان افعانی است که از همسر فلج شده اش پرستاری و در عین حال زندگی خودشان را مرور می کند. همسر او از همراهان طالبان افغانستان است که با شلیک گلوله ای به گردنش دچار مرگ مغزی شده است.
 
این نخستین باری است که رحیمی پس از 8 سال پشت دوربین قرار می گیرد. فیلم قبلی او نیز درباره جنگ افعانستان و شوروی بود. 

فیلم جدید رحیمی در تابستان فیلمبرداری شد و چشم به جشنواره کن 2012 دارد.

عتیق رحیمی (زاده ۲۶ فوریه ۱۹۶۲ در کابل) نویسنده فارسی‌زبان افغانستانی-فرانسوی است. رحیمی پس از ورود به فرانسه، در دانشگاه رووان به تحصیل ادبیات مدرن فرانسه پرداخت و پس از آن مدرک دکترایش را در رشته سینما از سوربون دریافت کرد. او نخستین رمان خود به نام خاک و خاکستر را در سال ۱۹۹۶ نوشت. این رمان در سال ۲۰۰۰ توسط سابرينا نوری از فارسی به فرانسه ترجمه شد و درهمان سال انتشار یافت. رحیمی در سال ۲۰۰۴ بر اساس رمان خاک و خاکستر، نخستین فیلم خود به همین نام را کارگردانی کرد. او با این فیلم در جشنواره سینمایی کن ۲۰۰۴ شرکت کرد و جایزه بخش نگاهی بسوی آینده را به‌دست آورد.

او سه رمان نخست خود را به زبان فارسی و رمان سنگ صبور را به زبان فرانسوی نوشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها