سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۴
فصلنامه «انديشه نوين ديني» در گام بيست و پنجم

بيست و پنجمين شماره فصلنامه علمي ـ پژوهشي «انديشه نوين ديني» با موضوع كلام و دين‌پژوهي از سوي دانشگاه معارف اسلامي منتشر شد. بررسي دين و فلسفه اسلامي موضوع شماره بيست و پنجم اين نشريه است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اهداف اين نشريه، توليد و توسعه دانش در گستره دين‌پژوهي، ارايه و نقد مطالعات نظام‌مند استادان معارف اسلامي دانشگاه‌هاي كشور و توسعه روش‌شناسي دين‌پژوهي، متناسب با نيازهاي پژوهشي جهان معاصر است.

«حس مشترك در فلسفه اسلامي و كاركرد معرفت‌شناختي و دين‌شناختي آن در حكمت سينوي» عنوان نخستين مقاله اين شماره نشريه است كه محمد نجاتي و احمد بهشتي آن را نوشته‌اند.
 
در چكيده اين مقاله مي‌خوانيم: «در حيطه علم‌النفس فلسفه اسلامي، حس مشترك به منزله قوه‌اي ادراكي مطرح شده است كه مفاهيم حسي، جعلي و شهودي را ادراك مي‌كند. در اين مقاله، رويكرد تاريخي فلاسفه مسلمان در اين باب بررسي شده است. در حوزه معرفتي، ادراكات حسي مشترك به جهت حصول و حضور بررسي شده‌اند. به واسطه‌ كاركرد معرفتي اين قوه در حكمت سينوي، يكي از مهم‌ترين مسايل حوزه معرفت‌شناسي (مطابقت و واقع‌نمايي) واكاوي شده است و در نهايت، دين‌شناختي اين قوه در حوزه فلسفه نبوي شيخ در تبيين، دريافت و انتقال جزييات وحي نبوي، ارايه شده است.»

عناويني مانند «شر اداركي از ديدگاه صدرالمتالهين» از قربانعلي كريم‌زاده، احد فرامرزقراملكي و محمدحسن قدردان‌قراملكي، «گريز از كيش؛ بررسي نظريه الهياتي جان هيك» اثر هادي صادقي، «تبيين مساله عقلانيت ابزاري، ارتباطي و ديني از نگاه امام خميني(ره) و يورگن هابرماس» نوشته محمدرحيم عيوضي و گارينه كشيشيان‌سيركي، «واكاوي مفاهيم بغي و باغي و مصداق‌شناسي خروج بر امام عادل» از علي‌اكبر كلانتري، «بدن اخروي از ديدگاه صدرالمتالهين» اثر عباس فني‌اصل، «بررسي و نقد نظريه منشا دين از ديدگاه فرويد» از حبيب‌الله طاهري، «تساهل و مدارا در قرآن» نوشته حسين فرزانه‌پور و محمد بخشايي‌زاده و «بررسي نظريه عوض و مقايسه آن با نظريه ثواب از ديدگاه سيدمرتضي» حميدرضا سروريان، ديگر مقالات اين شماره از فصلنامه‌اند.

بيست و پنجمين شماره فصلنامه «انديشه نوين ديني» به صاحب‌امتيازي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، در 230 صفحه و به بهاي 15000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط