چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
نقد «آمارتيا سن» به «نظريه عدالت» رالز منتشر شد

كتاب «انديشه عدالت» اثر «آمارتيا سن» استاد هندي‌تبار دانشگاه هاروارد و برنده جايزه نوبل اقتصاد، به فارسي ترجمه و منتشر شد. او در اين اثر، به نقد «نظريه عدالت» جان رالز مي‌پردازد و بديلي براي آن ارايه مي‌كند.-

هرمز همايون‌پور، يكي از مترجمان اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره تفاوت نظريه عدالت «رالز» و «سن» گفت: اين دو نظريه‌‌پرداز، همكار و دوست يكديگر بودند. رالز كه بزرگترين فيسلوف اجتماعي قرن بيستم قلمداد مي‌شود، نظريه عدالت خود را بر مبناي نهادهاي اجتماعي تبيين مي‌كند و بر كامل بودن و سازگاري آن‌ها براي رسيدن به عدالت تاكيد دارد.

وي افزود: اين در حالي است كه «سن» علاوه بر پذيرش اهميت نهادهاي اجتماعي، وضعيت بالفعل زندگي مردم را مبناي عدالت قرار مي‌دهد. او بر اين اساس، نظريه قابليت را مطرح كرد با اين رويكرد كه هر فردي به تناسب قابليت‌هايش از مزايايي برخوردار مي‌شود، با اين شرط كه امكان بروز استعدادهاي افراد در جامعه موجود باشد.

همايون‌پور ادامه داد: به باور سن، اگر بناي عدالت را بر نهادهاي اجتماعي قرار دهيم، وضعيت بالفعل زندگي مردم تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد. او جامعه شوروي سابق را مصداقي براي مدعايش ذكر و تاكيد مي‌كند كه تمام توجهات اين كشور بر نهادهاي اجتماعي معطوف بود و به همين علت، حقوق افراد اين جامعه ناديده گرفته شد.

وي نكته جالب اين كتاب را توجه نويسنده هندي‌تبار آن به جوامع شرقي دانست و گفت: او براي تبيين نظريه‌اش از مصداق‌هاي شرقي مانند اسطوره‌هاي ايراني و هندي و همچنين گفتار انديشمندان شرقي نظير ابوريحان بيروني كمك مي‌گيرد. در واقع سن، در تبيين نظريه‌اش به جوامع شرقي نيز نظر داشته است، در حالي كه انديشمندان غربي مانند رالز، تنها جوامع غربي را ملاك نظرياتشان قرار مي‌دهند.

همايون‌پور ادامه داد: سن معتقد است جوامع شرقي در توجه به حقوق افراد، پيشرو بوده‌اند اما استعمار غربيان بر اين جوامع، سبب شد تا مشكلات حقوق بشر و چالش‌هاي دموكراسي در آن‌ها بروز كند.
چاپ نخست كتاب «انديشه عدالت» با ترجمه هرمز همايون‌پور و وحيد محمودي با شمارگان 1100 نسخه، 452 صفحه و به بهاي 135000 ريال به طور مشترك از سوي انتشارات «كندوكاو» و «كتاب روشن» منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط