یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
بررسي تحولات سياسي اجتماعي از 1270 تا 1320 با رويكرد تحليلي

مدير انتشارات «نگاه معاصر» از انتشار كتاب «تاريخ پنجاه ساله ايران، تحولات سياسي اجتماعي 1270 تا 1320» خبر داد. به گفته وي، اين اثر برخلاف بيشتر كتاب‌هاي حوزه مسايل سياسي تاريخ ايران، رويكردي تحليلي دارد و در پي ارايه قضاوتي علمي است.-

اكبر قنبري، مدير انتشارات نگاه معاصر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: محسن مديرشانه‌چي (نويسنده اين اثر) بر اواخر دوران قاجار، سلطنت رضاخان و ساختار سياسي و اجتماعي ايران در آن دوران متمركز شده است.

وي درباره ويژگي‌هاي اين اثر گفت: درباره تاريخ معاصر ايران كتاب‌هاي زيادي نوشته شده‌اند اما برخي از اين آثار با وجود ارزشمند بودن، تنها جنبه توصيفي و داستان‌گونه دارند. برخي ديگر از اين آثار نيز كه رويكرد توضيحي و تحليلي را برمي‌گزينند، جهت‌دارند و قضاوت علمي كمتري در آن‌ها به چشم مي‌خورد.

قنبري ادامه داد: اين يكنواختي در كتاب‌هايي كه به آن‌ها اشاره كردم، سبب مي‌شود كه منابع درسي مناسب در اين حوزه نداشته باشيم. در اين كتاب، ارتباط ميان مسايل تاريخي و دروس علوم سياسي مانند مباني سياست و جامعه‌شناسي سياسي و همچنين در هر يك از فصل‌هاي اين اثر، ارتباط ميان مسايل تاريخي و دروس علوم سياسي مانند مباني سياست و جامعه‌‌شناسي سياسي حفظ شده است. ذكر منابع فصل‌هاي مختلف نيز يكي ديگر از ويژگي‌هاي كتاب است تا استادان و دانشجويان علاقه‌مند به تحولات سياسي ايران از اين آثار استفاده كنند.

قنبري ادامه داد: نويسنده اين اثر، مطالب مورد نظرش را به صورت فشرده در 124 صفحه بيان كرده است. دوره تاريخي كه وي براي بررسي در اين كتاب برگزيده، مصادف با دوراني است كه نهادهاي دولتي ايران به سمت مدرن شدن مي‌روند. تاكنون كتاب‌ها اندك درباره اين دوره از تاريخ نوشته شده‌اند.

به گفته قنبري، كتاب «تاريخ پنجاه ساله ايران، تحولات سياسي اجتماعي 1270 تا 1320» منتشر شده است و به زودي به بهاي 33000 ريال در بازار نشر توزيع مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط