چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
برنده نهایی جایزه کاستا معرفی شد

جایزه کاستا یکی از معتبرترین جوایز بریتانیا، رمان «ناب» را به عنوان برنده سال 2011 معرفی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت این جایزه، گروه داوری این رقابت از میان 5 برنده نهایی در بخش های مختلف، رمان «ناب» نوشته اندرو میلر را به عنوان کتاب سال کاستا انتخاب کرد.
 
این نخسیتن جایزه معتبری است که میلر با نوشتن ششمین رمان خود، دریافت می کند. «ناب» ماجرای پاریس را در سال 1785 یعنی سال های پیش از انقلاب روایت می کند. در این داستان ژان-باپتیست بارات مهندس پرشور جوانی است که وظیفه جلوگیری از تخریب گورستان پاریس و کلیسای آن را برعهده او می گذارند. 

در مراسمی که دیشب در لندن برگزار شد، با معرفی این کتاب به عنوان برنده نهایی، به این ترتیب میلر چک 30 هزار پوندی این رقابت را دریافت می کند. 

جایزه کاستا که از سال 1971 شروع به کار کرده ابتدا به نام جوایز ادبی وایت برد اهدا می شد و از سال 2006 به نام کاستا تغییر کرد. این جایزه که به ادبیات بریتانیا و ایرلند تخصیص دارد، تنها جایزه معتبری است که در کنار ادبیات بزرگسال، برنده ادبیات کودک را نیز در برنامه خود دارد و در بخش های شعر، رمان، زندگینامه، ادبیات کودک و رمان نخست اهدا می شود. هر یک از برندگان نهایی در این بخش ها یک جایزه 5 هزار پوندی دریافت می کنند و در مرحله نهایی ار میان این 5 برنده ، برنده نهایی سال یا کتاب سال کاستا انتخاب می شود تا جایزه 30 هزار پوندی را از آن خود کند. 

امسال در چهلمین سال فعالیت این جایزه، متیو هالیس شاعر با نوشتن نخستین بیوگرافی خود با عنوان «حالا همه راه ها به فرانسه ختم می شود : آخرین سال های زندگی ادوارد توماس» در بخش زندگینامه، کریستی واتسون با نوشتن نخستین رمانش با عنوان «پرندگان کوچک در دور دست» در بخش رمان نخست، کارول آن دافی برای مجموعه اشعارش با عنوان «زنبورها» در بخش شعر و مورا یانگ خواننده پیشین اپرا با نوشتن نخستین کتابش برای کودکان با عنوان «جاده خون سرخ» در بخش ادبیات کودک، این جایزه را تصاحب کردند. برای انتخاب این برندگان 568 کتاب از سوی گروه داوری بررسی شد. 

تاکنون 9 بار رمان، 4 بار رمان نخست، 5 بار بیوگرافی، 7 بار مجموعه شعر و یک بار بهترین کتاب کودک به عنوان برنده نهایی انتخاب شده اند.

برنده سال پیش جایزه نهایی کاستا را رمان جو شاپکات با عنوان «ناپایداری» در بخش شعر دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها