دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۲
«گربه‌سانان» سرزمين گربه‌شكل خود را بشناسيم

سرزمين گربه ‌شكل ما ايران، گونه‌هاي مختلفي از گربه‌سانان بزرگ و كوچك را در جاي جاي خود پناه داده است. تقريباً در كمتر كشوري در جهان چنين تنوعي از گربه‌سانان ديده مي‌شود. اين جانواران، شكل، رنگ، اندازه، عادات و رفتارهاي خاصي دارند كه كتاب «گربه‌سانان ايران» به شرح اين ويژگي‌هاي مختلف ‌پرداخته است.

ايبنا نوجوان: كتاب «گربه‌سانان»، نخستين جلد از مجموعه‌ي «پستانداران ايران» است؛ هدف از انتشار اين مجموعه، آشنا كردن نوجوانان با گونه‌هاي ارزشمند پستانداران كشورمان، ايجاد علاقه نسبت به حيوانات و ميراث طبيعي و همچنين از بين بردن ترس‌ و باورهاي نادرست درباره‌ي برخي از گونه‌هاي جانوري است.

در بخش‌ ابتدايي كتاب «گربه‌سانان»، ويژگي‌هاي كلي پستانداران، راسته‌هاي پستانداران امروزي و تنوع آن‌ها در ايران معرفي مي‌شود. در بخش‌هاي بعدي پس از بيان نكته‌هايي كلي درباره‌ي اين گونه‌ي جانوري، جزيياتي درباره‌ي زندگي گربه‌سانان وحشي و اهلي آورده شده است.

هر گربه‌سان با ستوني از اطلاعات پايه توصيف مي‌شود. اين بخش با نقشه‌ي پراكندگي، مقياس اندازه، بخشي از بافت پوست و تصويري كه نماينده ويژگي‌هاي خاص حيوان همراه مي‌شود. اين اطلاعات كلي و كليدي در بخش‌هاي بعدي تكميل مي‌شود. ويژگي‌هاي ظاهري، كليدهاي شناسايي، زيستگاه، تغذيه و شكار، توليد مثل، عادات و رفتار و تهديدها درباره‌ي هر گونه نيز بيان شده است.

واژه‌نامه‌ي كتاب، كلمات دشوار متن را معنا كرده است. بخش نمايه نيز فهرستي موضوعي است كه در انتهاي كتاب آمده و به خواننده كمك مي‌كند مطالب مربوط به گونه‌هاي مختلف را آسان‌تر جست‌وجو كند.

تصاوير به كار رفته در كتاب، يكي از ويژگي‌هاي خاص اين اثر به شمار مي‌رود. تصاوير گونه‌هاي مختلفي كه در اين كتاب مورد استفاده قرار گرفته، از حيوانات ايران تهيه شده است.

در بخشي از اين كتاب درباره‌ي تنوع پستاندارن ايران مي‌خوانيد:
وجود 194 پستاندار وحشي، تنوع كم نظير پستانداران را در سراسر ايران نشان مي‌دهد. هر يك از اين پستانداران متعلق به يكي از راسته‌هاي جانوري مانند گوشت‌خواران،‌ جوندگان، خرگوش‌ها، حشره‌خواران، خارپشت‌ها، خفاش‌ها، زوج سم‌ها، فردسم‌ها، آب بازان(نهنگ‌ها، دلفين‌ها و پورپوزها) و گاو‌هاي دريايي هستند.

كتاب متني ساده و روان دارد و با اين‌كه اثري علمي است، با استفاده از زباني ساده و روان مي‌تواند براي گروه سني نوجوان قابل استفاده باشد. معرفي مقدماتي گربه‌سانان، يكي از بخش‌هاي كتاب است كه مطالعه‌ي آن علاوه بر اين‌كه اطلاعاتي درباره‌ي اين گونه‌ي جانوري در اختيار خواننده قرار مي‌دهد، او را با زبان كتاب نيز آشناتر مي‌كند:
گربه‌ها حيواناتي زيرك، تك‌زي و محافظه‌كار هستند. آن‌ها به دليل داشتن بدني انعطاف‌پذير، حواس دقيق، دندان‌هاي برنده و چنگال‌هاي تيز، شكارگراني ماهري هستند. اين حيوانات از نظر اندازه بسيار متفاوتند. همه‌ي آن‌ها از گربه‌ي خانگي گرفته تا ببر بزرگ سيبري، به يك خانواده‌ي واحد يعني گربه‌سانان تعلق دارند. بنابراين تعجبي ندارد كه بسياري از رفتارها و عادت‌هاي گربه‌هاي اهلي و وحشي شبيه يكديگر باشد.

معرفي گونه‌هاي مختلف گربه‌سانان در تاريخ، فرهنگ و هنر ايران نيز يكي ديگر از بخش‌هاي كتاب است. نام‌هاي قديمي اين جانوران، اشعاري كه نام گونه‌ي خاصي از گربه‌سانان در آن آمده است و حتي تصوير اين حيوانات در مينياتورهاي قديمي كشورمان، در اين بخش معرفي شده است.

انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كتاب «گربه‌سانان» اثر «علي گلشن» را به همراه تصاويري كه توسط گروه عكاسي كانون تهيه شده در شمارگان 5 هزار نسخه و به بهاي 15 هزار تومان در كتاب‌فروشي‌هاي خود عرضه كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها