جمعه ۲۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
«مهدويت از ديدگاه آيين‌ها و اديان» نوشته شد

انتشارات احسن، كتاب «مهدويت از ديدگاه آيين‌ها و اديان» را منتشر كرد. اين كتاب به بررسي موضوع «منجي» در اديان آسماني و فرقه‌هاي ديني ديگر مي‌پردازد.-

 منصوره شاهسون، نويسنده كتاب «مهدويت از ديدگاه آيين‌ها و اديان» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: اين كتاب در پنج بخش به بررسي موضوع «مهدويت و منجي» در آيين هندو و بودايي، ‌زرتشت، ‌يهود، ‌مسيحيت و اسلام مي‌پردازد و در بخش اسلام، ديدگاه‌هاي اهل سنت و شيعه را در اين موضوع  بررسي و مقايسه می کند.

شاهسون درباره منابع نگارش اين كتاب گفت: عمده مباحث اين كتاب، به ويژه در بحث «مهدويت در اسلام» بر احاديث و آيات متمركز است. براي بررسي مهدويت در اديان بودايي و هندويي، اصلي‌ترين كتاب‌هاي موجود در اين آيين‌ها را و همچنين براي مطالعه مهدويت در مسيحيت و آيين يهود، انجيل (عهد عتيق و عهد جديد) و اسفار تورات را خواندم. علاوه بر اين، براي بخش زرتشت نيز نسخه كامل اوستا را كه در كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موجود است، مطالعه كرده‌ام.

نويسنده «مهدويت از ديدگاه آيين‌ها و اديان» با اشاره به مهم‌ترين نكات و نتايج اين كتاب اظهار كرد: اعتقاد به يك مصلح كه در آخرالزمان ظهور و مشكلات بشريت را حل مي‌كند، در همه اديان آسماني و غير آسماني وجود دارد و همه بشريت منتظر ظهور يك موعودند، با اين تفاوت كه در هر دين، فرد مصلح و منجي را تحت عنوان خاصي مي‌شناسند.

وي ادامه داد: در اين باره الفاظ چندان مهم نيستند و آنچه در همه اديان در بحث مهدويت مشترك است، بشارت دادن به آمدن چنين فردي است كه نماد يك انسان وارسته، پاك و صالح است كه در همه اديان ظهور مي‌كند و انسان‌ها را از آلامي كه در بند آنند، رهايي مي‌‌بخشد.

شاهسون درباره لازمه‌هاي نگارش در حوزه اديان غير از اسلام اظهار كرد: وقتي درباره ديني به جز اسلام (كه ما معتقد به آنیم) پژوهشي انجام مي‌دهيم، درست‌ترين و متقن‌ترين شيوه اين است كه كلام و كتاب آن دين را از زبان افرادي كه ملتزم به آن دينند، ببينيم و با توجه به نگاه آنان، در آن دين يا باور تحقيق كنيم. هنگامي‌كه چيزي جزو باورها و اعتقادات مردم باشد، رگه‌هايي از واقعيت دارد و براي تحقيق در آن، بهترين راه اين است كه با كساني كه به اين باورها معتقدند صحبت كنيم.

وي درباره كتاب «مهدويت از ديدگاه آيين‌ها و اديان» گفت: موضوع اين كتاب معمولا در كتاب‌هاي حوزه دين كمابيش وجود دارد اما اين مطالب به صورت پراكنده‌اند و ویژگی اين كتاب، آن است كه اين مطالب را در مجموعه مختصري كه مطالعه آن نيز ساده‌تر است، ارايه مي‌كند، زيرا دسترسي به كتاب‌هاي منبع در اين رابطه براي همه افراد ميسر نيست.

كتاب «مهدويت ازديدگاه اديان» با شمارگان 1000 نسخه و به بهاي 35000 ريال توسط انتشارات احسن وارد بازار كتاب كشور شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط