سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۷
نامه اعتراض‌آمیز نویسندگان به اجلاس آفریقا – اروپا

در پی برگزاری کنفرانس دو روزه آفریقا – اروپا در «لیسبون»، پایتخت پرتغال، هیاتی متشکل از برجسته‌ترین نویسندگان دو قاره در نامه‌ای اعتراض‌آمیز رهبران حاضر در این کنفرانس را به «بزدلی سیاسی» متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از "گاردین"، این نامه سرگشاده توسط نویسندگانی چون «ووله سویینکا»، نویسنده نیجریایی و برنده نوبل ادبیات 1989، «گونتر گراس»، نویسنده آلمانی و برنده نوبل 1999، «نادین گوردیمر» نویسنده آفریقای جنوبی و برنده نوبل ادبیات 1991، و «کیمانادا انگوزی آدیچه» نویسنده جوان و مطرح نیجریایی امضا شده است.
 
این نویسندگان حذف بحران «دارفور» و مشکلات زیمباوه را از فهرست مسائل مورد بحث و بررسی در این کنفرانس دو روزه نمونه بارز این «بزدلی» دانسته‌اند.
 
«سویینکا» درباره این نامه گفت: «کنفرانس دو روزه سران آفریقا و اروپا فرصتی استثنایی است تا به بزرگ‌ترین مشکلاتی رسیدگی شود که سرنوشت مردم ما [قاره آفریقا] را سیاه کرده است. با این حال رهبران ما با قرار دادن تمایلات خود برای خودداري از رو در رویی با سایر کشورهای آفریقایی این فرصت را هدر داده‌اند و موجب آزار و زیان ما شده‌اند.»
 
اما «ژائو کاروینیو»، وزیر خارجه پرتغال، میزبان این دوره از اجلاس سران اروپا و آفریقا، در پاسخ به نامه نویسندگان و اظهارات «سویینکا» گفت: من آثار این نویسندگان را می‌ستایم؛ اما اطلاعات آن‌ها درباره نفس این اجلاس ناقص است و به همین خاطر اعتراض آن‌ها را صحیح نمي‌دانم.
 
حضور رابرت موگابه، دیکتاتور زیمباوه که موارد متعدد نقض حقوق بشر را در پرونده خود دارد، یکی از مسائل مورد مناقشه این دوره از اجلاس آفریقا اروپا بوده است که در اعتراض به آن نخست‌وزیر بریتانیا، گوردون براون، و رییس دولت جمهور چک از شرکت در این کنفرانس خودداری کردند. 

سایر نویسندگانی که این نامه اعتراض آمیز را امضا کرده‌اند، عبارتند از: «واسلاو هاول»، نویسنده و رییس جمهور سابق جمهوری چک، «یورگن هابرماس»، فیلسوف سیاسی برجسته آلمانی، «داریو فو»، نویسنده ایتالیایی و برنده نوبل ادبیات 1997، «جی.ام کوئتزی» نویسنده آفریقای جنوبی و برنده نوبل ادبیات 2003، «رودی دویل» نویسنده ایرلندی و برنده «بوکر» 1993، «تام استاپارد» نویسنده بریتانیایی، «کولم تویبین»، نویسنده و منتقد ایرلندی، «فرانکار ریم» نمایشنامه نویس و همسر «فو»، «میا کوتو» نویسنده موزامبیکی، «گیلیان سولوو»، نمایشنامه نویس آفریقای جنوبی، «بن اوکری»، شاعر و نویسنده نیجریایی، و «گورتی کیومبوهندو»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها