سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
فلسفه دين هگل در ايران ناشناخته است

نويسنده كتاب «فلسفه دين هگل» معتقد است هگل در ايران بيشتر با فلسفه محض شناخته می‌شود، در حالی که او نخستين فیلسوفی است که اصطلاح «فلسفه دین» را عنوان و مباحث زيادي را در اين باره مطرح كرد.-

حجت‌الاسلام علي فلاح‌رفيع، نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب را از معدود کتاب‌های تالیفي در حوزه فلسفه دین هگل دانست.

وي افزود: هگل در کشور ما بیشتر با فلسفه محض شناخته می‌شود، در حالی که هگل‌شناسان به خوبی می‌دانند که وی در حوزه فلسفه دین مباحث بسیار پردامنه‌ای را مطرح کرده است.

فلاح‌رفيع «هگل» را نخستين فیلسوفی دانست که اصطلاح «فلسفه دین» را به کار برد و عنوان كرد: كتاب «فلسفه دين هگل » می‌تواند برای علاقه‌مندان به مباحث فلسفه دین، فلسفه غرب و هگل‌پژوهان اطلاعات جديدي را دربر داشته باشد.

وي افزود: روح و فرآيند تجلي آن در جهان و اظهارنظر درباره خدا و اديان مختلف، از جمله مباحثي‌اند كه هگل به آنها توجه داشته است.
كتاب «فلسفه دين هگل» موضوعات متعددي مانند تجلي روح و خودآگاهي ديني، خدامحوري فلسفي، عقلانيت تاريخي اديان و همچنين «دين انسان ـ خدايي» از جمله مواردي‌اند كه فلاح‌رفيع به بررسي آنان در انديشه هگل پرداخته است.

بخش پاياني كتاب به نقد فلسفه دين هگل اختصاص دارد. خداباوري، دين‌باوري و همچنين نفوذ فلسفي ـ ديني هگل در اين بخش نقد شده‌اند.

كتاب «فلسفه دين هگل» با شمارگان 1100 نسخه، 312 صفحه و به بهاي 85000 ريال به تازگي از سوي انتشارات علم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط