یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
تازه‌ترين اثر پژوهشي فتح‌الله بي‌نياز منتشر شد

کتاب «در جهان رمان مدرنیستی» اثر فتح‌الله بي‌نياز منتشر شد. در اين اثر با نگاهي جامع به مشخصه‌هاي داستان‌هاي مدرن پرداخته شده و مولف در توجه به مساله زمان در داستان‌هاي مدرن به جمع‌بندي‌هايي دست يافته است.-

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بي‌نياز درباره اختصاصات اين اثر پژوهشي توضيح داد: گر چه شبيه این کتاب در زبان‌های انگلسيي و فرانسوي به فراواني منتشر شده است، ولي تا به حال در زبان فارسی، به اين مساله كمتر توجه جدي شده است.

وي افزود: به طور كلي چنين سنتي در ايران چندان متداول نيست؛ اين كتاب يك متن نظري است و  سعي كرده‌ام به شيوه مستقيم مفاهيم و مقوله‌هاي كليدي ادبيات مدرنيستي را به خواننده ارايه دهم.
 
فرض بي‌نياز در اين كتاب بر اين بوده است كه خواننده مقولات مرسوم ادبيات داستاني را مي‌شناسد، لذا در تمام مباحث به سطح بالاتر و مهم‌تري از داستان‌پردازي مدرنيستي پرداخته است.

اين نويسنده توضيح داد: در  كتاب «در جهان رمان مدرنیستی» مولفه‌هاي داستان‌هاي مدرن به طور جامع طرح شده و وجوهي چون معناباختگي، اعتراف و‌ گرايش به ژانر پليسي و معمايي در اين آثار مرور شده است. 

«ادبیات به ‌مثابه تاریخ»، «ادبیات امروز و موضوعی به‌نام اصل عدم حتمیت»،« نگاهی فرهنگ‌شناختی به ادبیات اعترافی»، «گروتسک و جایگاه آن در ادبیات مدرنیستی»، «علل نفوذ و پراکنش فرنگی ادبیات عامه‌پسند»، «نویسنده در جایگاه روان‌شناس»، «استفاده از عناصر رمانس در ادبیات مدرنیستی»، «آرمانشهر و ویرانشهر در متن‌های داستانی و غیرداستانی»، « جایگاه ژانر پلیسی در ادبیات مدرنیستی»، «اخلاقیات و زیباشناسی انحطاط در ادبیات مدرنیستی»، «پوچ‌گرایی و معناباختگی در ادبیات مدرنیستی» و نيز «درباره روایت مدرنیستی»، از جستارهاي تشكيل دهنده اين كتابند. 

«در جهان رمان مدرنیستی» نوشته فتح‌الله بی‌نیاز، زمستان امسال(1390)،‌ با شمارگان هراز و 100 نسخه از سوي نشر افراز منتشر شده است.  قيمت این کتاب چهارهزار و 800 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط