دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
قراردادهاي مرزي پانصد سال اخير ايران؛ از صفويه تا پهلوي

«قراردادهاي مرزي پانصد سال اخير ايران» عنوان كتاب رضا شيرزادي است كه قراردادهاي مرزي ايران با بيگانگان را از دوره صفويه تا روزگار پهلوي شناسايي مي‌كند و نشان مي‌دهد برخي از اين قراردادها موجب تغيير مرزهاي جغرافيايي ايران در راستاي گسترش و يا كاهش آن شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تاريخ پانصد سال اخير ايران شاهد انعقاد قراردادهاي مرزي متعدد و جدا شدن بخش‌هاي وسيعي از خاك كشور بوده و تعداد 20 قرارداد، دو پروتكل و دو كميسيونِ تحديد حدود مرزي بين ايران و ديگر كشورها به امضا رسيده است. بيشتر اين قراردادها در دوره‌هاي صفويه و قاجاريه منعقد شده‌اند و نشان مي‌دهند كه بيشتر مناطق جدا شده از ايران بر اساس قراردادهاي منعقد شده در دوره قاجاريه بوده است.

اين تحقيق مبتني بر روش تاريخي ـ توصيفي و نظري ـ تحليلي صورت گرفته و گردآوري داده‌ها بر اساس روش اسنادي از طريق مطالعه و فيش‌برداري از منابع كتابخانه‌اي (اسناد، كتاب‌ها، مقالات)  است.

سازماندهي اين پژوهش و تحقيق در پنج فصل و يك جمع‌بندي و نتيجه‌گيري، تنظيم شده است. نويسنده در فصل نخست به مباني نظري پژوهش پرداخته، فصل دوم قراردادهاي مرزي را از دوره صفويه بررسي مي‌كند و فصل سوم به قراردادهاي مرزي در عصر نادري و زنديه اختصاص دارد.

فصل چهارم قراردادهاي مرزي دوره قاجار را بررسي مي‌كند و فصل پنجم به قراردادهاي مرزي در دوره پهلوي (پدر و پسر) مي‌پردازد و در بخش پاياني، جمع‌بندي مطالب و تجزيه و تحليل داده‌ها صورت مي‌گيرد و در نهايت قراردادهاي مرزي پانصد سال اخير ايران در قالب يك جدول ارايه شده است.

اين پژوهش در صدد است ضمن شناسايي قراردادهاي مرزي ايران با بيگانگان از دوره صفويه تا قرارداد سال 1975 الجزاير (كه آخرين قرارداد مرزي ايران است) نخست متن اصلي قراردادها را گردآورد و سپس زمينه‌هاي سياسي ـ نظامي انعقاد قراردادها را بر اساس تحولات ادوار تاريخي مربوطه تشريح كند.

نويسنده در مقدمه كتاب از اهميت كتاب مي‌گويد و مي‌نويسد: اهميت اين پژوهش از آن روست كه تصويري از گذشته تاريخي ايران و تحولات سرنوشت‌ساز آن را كه ممكن است در آينده تكرارپذير باشند ارايه ‌كند. از اين رو نخست به دليل ضرورت ارايه تصويري جامع و بدون حاشيه‌هاي مفصل و ملال‌آور در اين مورد، ضرورت قابل توجهي مي‌يابد. اين مسأله زماني دو چندان مي‌شود كه بدانيم تا كنون مطالعات و تحقيقات كاملا مرتبط و منطبق كه برهه زماني مورد نظر پژوهش حاضر را دربرگيرد انجام نشده است.

چاپ نخست «قراردادهاي مرزي پانصد سال اخير ايران» نوشته رضا شيرزادي، عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي را ستاد كل نيروهاي مسلح بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس؛ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در 288 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و با بهاي پنج هزار تومان منتشر كرده و در دسترس علاقه‌مندان به كتاب‌هاي تاريخ ايران قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها