جمعه ۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
توسعه، تعامل دولت و ملت را مي‌طلبد

مدرس و محقق حوزه جامعه‌شناسي با اشاره به اين كه ويرايش جديد كتاب «كيفيت زندگي، شاخص توسعه اجتماعي» به زودي منتشر خواهد شد، گفت: براي رسيدن به توسعه و رفاه عمومي بايد به فرهنگ توسعه كه فرهنگي ارزشي و هنجاري دوسويه در تعامل ميان دولت و ملت است، دست‌يابيم.-

دكتر غلامرضا غفاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه چاپ دوم اثرش به زودي با ويرايش و تغييرات جديد از سوي انتشارات شيرازه منتشر مي‌شود، عنوان كرد: دانشجويان رشته توسعه و برنامه‌ريزي مخاطبان اصلي اين كتاب را تشكيل مي‌دهند. 
 
وي با اشاره به اين كه محتواي اين كتاب درباره كيفيت زندگي، دستيابي به توسعه و رفاه اجتماعي است، گفت: كيفيت زندگي، يكي از شاخصه‌هاي مهم توسعه اجتماعي به شمار مي‌آيد كه در قالب برنامه‌ريزي‌هاي ساختاري قابل دستيابي و ارتقاست.

نويسنده، محقق و مدرس رشته جامعه‌شناسي دانشگاه تهران درباره محتواي كتابش اظهار كرد: در اين اثر بخش‌هاي مرتبط با كيفيت زندگي در سياستگذاري‌هاي اجتماعي با تاكيد بر ايران قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي را بررسي و در نهايت، راه‌كارهايي را عنوان كرده‌ام.

وي افزود: در برنامه توسعه به ويژه در بخش اجتماعي در مرحله‌اي قرار داريم كه بايد ارتقاي كيفيت زندگي را فراتر از بحث نيازهاي اصلي و اساسي بدانيم و به نوعي نسبت به مباحث ثانوي و جديد حوزه رفاه، جدي‌تر بنگريم. رفاه و توسعه اجتماعي زماني محقق خواهد شد كه ارتباط و تعاملي مناسب بين ساختار سياسي، حكومت يعنی دولت و جامعه وجود داشته باشد. رفاه عمومي و توسعه اجتماعي بدون حضور و مشاركت مردم يا تلاش دولت امكانپذير نخواهد بود.

دكتر غفاري با تاكيد بر اين كه توسعه اجتماعي و ارتقاي كيفيت زندگي در زمان همگامي دوسويه دولت و ملت شكل مي‌گيرد، درباره يافته‌هاي اثرش عنوان كرد: بر اساس تحقيقات اين كتاب، به اين نتايج رسيدم كه در گذشته‌ فاصله ميان مردم و دولت بيشتر بود و در ادواري مانند جنگ با عراق اين فاصله كاهش يافت. براي توسعه‌يافتگي به دستيابي به فرهنگ توسعه، نظامي ارزشي و هنجاري نيازمنديم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط