شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۵
ربكا؛ تجربه دلهره

اولين پروژه آمريكايي آلفرد هيچكاك كه برايش اولين اسكار را نيز به ارمغان آورد، فيلم"ربكا" بود كه بر اساس داستان روانشناسانه و پر تعليق "دافنه دوموريه" نويسنده بريتانيايي ساخته شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،آلفرد هيچكاك در اولين همكاري مشتركش با تهيه كننده نامدار"ديويد سلزنيك" با اقتباسي وفادارانه از داستان "دافنه دو موريه" نويسنده زن انگليسي توانست به اولين اسكار دوران حرفه اي اش نيز دست يابد.

در اين فيلم بازيگراني چون:"سر لارنس اليوير"، " جون فونتين " و " جوديت اندرسون" با فيلمنامه اي از "فيليپ مك دونالد " ، " مايكل هوگان "به ايفاي نقش پرداختند.

به جز چند پلان كوچك،اقتباس هيچكاك از كتاب "دوموريه" كاملا وفادارانه صورت گرفت.البته اين همكاري مشترك زمينه ساز آينده حرفه اي هر دو هنرمند شد، گرچه درسال 1947 آخرين فيلم مشترك اين دو يعني "قضيه پارادين" راه حرفه اي آنها را از هم جدا كرد.

اما دافنه دو موريه ، نويسنده رمان، نمايشنامه ونوول در 14 مي سال 1907 در لندن چشم به جهان گشود . او هشتاد و دو سال عمر كرد و يكي از بزرگترين داستان نويس هاي بريتانيا بود.

اولين رمان مطرح "دو موريه " با نام " يك تصوير " كه به شرح زندگي پدرش اختصاص داشت به سرعت نام او را بر سر زبان ها انداخت.

در اواخر اين دهه و روزهايي كه اروپا آماده جنگ جهاني دوم مي شد با انتشار "ربكا" توانست در تمام محافل مهم ادبي اروپاي آن دوران بدرخشد.

داستان فيلم را مي توان اين گونه خلاصه كرد: قصه درام و جنائي "ربكا" با بازگشت و فلاش بك شخصيت اصلي داستان به گذشته آغاز مي شود: او به خاطر مي آورد كه خدمتكار خانه اي كه با همسرش تازه به آن جا آمده، تمام حركات او را زير نظر گرفته و مانند روحي او را در بر گرفته است.كم‌كم اين توهم سراغش مي آيدكه همسرش هنوز با خاطره زن اولش يعني "ربكا" كه كشته شده است يا خود كشي كرده درگير مي شود. 

اما واقعيت چيز ديگري است:در حالي كه همگان ربكا و ماكسيم را زوجي خوشبخت مي دانستند،ميان آنها چيزي جز تنفر حاكم نبود. سر انجام ماكسيم و زن جوان بر هراس و دلهره غلبه مي كنند و با ماندن در خانه بر توهمات خدمتكار زن پيروز مي شوند.

آلفرد هيچكاك استاد سينماي دلهره، همواره به عنوان يكي از الگو هاي تكنيكي سينماي كلاسيك مورد استناد بسياري از فيلمسازان جهان قرار گرفته است.او با شناخت كامل از داستان روانشناختي "دوموريه" و با استفاده از تكنيكي بي نظير مانند نماهاي بسته ، طراحي پر تعليق و روايتي وهم گونه به آن چه كه به آن "سينماي تعليق وار " مي گويند،دست پيدا كرده است.

"ربكا" نقطه عطفي در سينماي هيچكاك به شمار مي آيد.چون او با ساخت اين فيلم توانست نبض سينماي جهان را در اختيار بگيرد و فيلم هاي بي شمار ديگري را كه هريك به شاهكاري بي بديل در سينماي جهان تبديل شدند، بسازد.

آلفرد هيچكاك در سال 1899 در خانواده اي از طبقه متوسط در انگلستان متولد شد.او اولين آثارش را در آلمان و با همكاري شركت فيلمسازي "famous players" جلو دوربين برد. 

پس از مدتي  با ساخت فيلم "مستاجر" در سال 1927 خلق آثار دلهره آور را آغاز كرد.اما سه اثر مهم او در ژانر دلهره در انگلستان يعني فيلمهاي " مردي كه زياد مي دانست"، " پله عقبي " و " رشوه " توانست "ديويد سلزينيك" غول سرمايه دار هاليوود را به همكاري با خود كه سرمايه زيادي براي ساختن فيلم نداشت، ترغيب كند.

به اين ترتيب آلفرد هيچكاك با ساخت "ربكا" در سال1940 وارد سينماي حرفه اي هاليوود شد.

از مهمترين آثار هيچكاك مي توان به فيلم هاي "سرگيجه" ، "رواني" و "طناب" اشاره كرد.

به هر حال شايد اولين اثر برجسته سينماي دلهره هم با اقتباس از يك كتاب ساخته شد و اين اهميت عنصر مهمي چون داستان خلاق و ناب را در فيلم هاي موفق نشان مي دهد. 

البته هيچكاك سالها پيش قصد داشت كه اين قصه را فيلم كند،اما نا تواني در پرداخت هزينه حق اقتباس به دوموريه مانع اين كار مي شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط