چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
پاي درس آيت‌الله حسن‌زاده آملي

جلد دوم كتاب «دروس هيئت و ديگر رشته‌هاي رياضي» نوشته آيت‌الله حسن حسن‌زاده آملي از سوي بوستان كتاب تجديد چاپ شد. اين كتاب، آيات و روايات مرتبط با وقت، قبله و هلال را بيان مي‌كند و سمت قبله و اعتدال و زوال و بسياري ديگر از امور را به علاقه‌مندان مي‌آموزد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجموعه شامل 111 درس از دروس «هئيت» مي‌شود كه مولف آن را در حدود شش سال در جمع فضلاي حوزه تدوين كرده‌ است. 

45 درس از دروس علامه حسن‌زاده آملي در اين كتاب گنجانده شده‌اند كه با «تحصيل تعديل النهار از مطالع» آغاز و با درس «قطب مغناطيسي و قطب جغرافيايي زمين، و قطب‌نما و قبله‌نما» به پايان مي‌رسند.

آيت‌الله حسن‌زاده آملي در درس شماره 10 و در بيان برخي از عبارات كتاب ياد شده در درس قبل مي‌گويد: «... و آن كه گفته است: "فالحاصل اين اختلاف كه در قطب‌نما ..." مطلبي بسيار قابل توجه است كه نتيجه بحث ما از فاصله قطب مغناطيسي با قطب جغرافيائي است. پس دانسته شده است كه عقربه مغناطيسي آلت قطب‌نما هميشه با خط نصف‌النهار كه از قطب شمال و جنوب جغرافيائي مي‌گذرد و ثابت است متحد نيست بلكه چه بسيار كه با آن تقاطع كند، و التفات بدان در تحصيل سمت قبله اهميت شايان دارد.
تنبيه: هرگاه يك‌بار خط نصف‌النهار حقيقي را در افقي از عمل به دائره هنديه و يا غير آن در سطح مستوي مدرجي تحصيل كنند، چون مركز قطب‌نما را بر آن خط نهند، مقدار انحراف عقربه مغناطيسي از نصف‌النهار حقيقي دانسته مي‌شود، و براي تا مدتي مقدار انحراف مغناطيسي آن افق و آفاق قريب بدان بدست مي‌آيد كما لايخفي.
بدان كه در نماز، استقبال كعبه واجب است كه قبله است، و معرفت به انحراف مغناطيسي در امر قبله اهميت به سزا دارد. به فرموده درست و استوار علامه حلي در منتهي: "لو استقبل ببعضه الكعبة وخرج الباقي من بدنه عن المحاذاة لم تصح صلاته لانه مامور بالاستقبال ..." و اگر وسوسه و دغدغه‌اي در اين موضوع روي آورد كه در سمت قبله تفوه به سهولت خطب شده است در درس پنجاه و هشتم "دروس معرفة الوقت والقبله" به تفصيل در اين موضوع بحث و تحقيق نموده‌ايم.
آنچه كه مربوط به درس و بحث ما درباره معرفت به قطب مغناطيسي زمين و انحراف قطب مغناطيسي است،‌ همين قدر كه تحرير كرده‌ايم كفايت است...»

وي در انتهاي اين بحث مي‌افزايد: «تنبيه: دانسته شد كه زمين داراي خاصيت مغناطيسي است، و هر نقطه از سطح زمين را كه در آنجا ميدان مغناطيسي زمين امتداد قائم دارد يك قطب مغناطيسي زمين نامند. و قطب را اهميتي است كه خاصيت مغناطيسي در آن متمركز يا اشد است چنان كه استعمال قطب در موارد و موضوعات ديگر نيز مفيد همين معني است.»

اين اثر كه جلد دوم «دروس هئيت» است، از درس 66 آغاز و با درس 111 به پايان مي‌رسد.

چاپ چهارم كتاب «دروس هيئت و ديگر رشته‌هاي رياضي» با شمارگان 700 نسخه، 412 صفحه و بهاي 80000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط