یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
دادبان الگوي عشق و علاقه به کار است

مراسم پاسداشت و تجلیل از مقام دکتر «حسن دادبان» استاد فقه و حقوق با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته(سوم دي ماه) در سالن شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مراسم با توجه به اهمیت پاسداشت مفاخر و مشاهیر ملی ـ مذهبی ایران اسلامی در راستاي تاکید دکتر محمود احمدی‌نژاد، ريیس جمهور كشورمان، شكل گرفت. 

در اين مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مقامات فرهنگی، هنری و قضایی و عده‌اي از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم نيز حضور داشتند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين برنامه با بیان این‌که از محضر دادبان بهره‌ای نبرده است، با اشاره به کلمه قصار 76 نهج‌البلاغه گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند؛ «قیمة کل امرء ما یحسنه» یعنی مسوولیتی که به کسی واگذار شود را خوب انجام دهد و «حسن دادبان» اهتمام و جدیت در کار داشت.

وی افزود: این‌که استاد «حسن دادبان» دیگران را به آموختن مشتاق می‌کرد، مساله مهمی است که کمتر کسی آن را دنبال می‌کرد. 

حسینی با اشاره به حضور دقيق «استاد دادبان» در محل کار، اظهار کرد: هنگامی که در دولت نهم در وزارت علوم بودم، با مشکل حضور کمرنگ استادان در دانشگاه‌ها مواجه بوديم و اجباری ‌کردن این انضباط امری سخت بود اما دادبان یکی از الگوهایی است که عشق و علاقه به کار داشت. 

وي سلیم‌النفس بودن و عدالتخواه بودن را از صفات برجسته «استاد دادبان» دانست و گفت: شاگرد پروری «استاد دادبان» یک فضیلت است. این استاد در قضاوت کردن درباره خودش بسیار منصف بود تا جایی که به استاد عمیدزنجانی احترام زیادی گذاشت و می‌گفت حاضرم با پای پیاده به پای سخنرانی او بروم. این‌گونه فروتنی در کسانی که علمی دارند، کمتر دیده می‌شود. 

در ادامه غلامحسین الهام، عضو حقوقدانان شوراي نگهبان، اظهار كرد: بزرگداشت حقوقدانان، بزرگداشت عدالت است. این سخن من نیست، بلکه مقام معظم رهبری به ما گفتند که جایگاه حقوقدان را حفظ کنید که توجه به کلام آن‌ها در جامعه اثر ویژه‌ای دارد. بنابراين، معتقدم بزرگداشت حقوقدان، بزرگداشت حق و عدل است. 

الهام «استاد دادبان» را به واقع دادبان و دادگر دانست و با بیان این‌که عدالتخواهی در وجودش موج می‌زند، تاکید کرد: دادبان عشق به علم و معلمی دارد و این برای من و نسل جدیدی درس‌‌آموز است. «استاد دادبان» امکان حضور بین‌المللی و حتی دولتی و ... را داشت اما اولویت ویژه‌ای که او به آموزش می‌داد، باعث شد او هرگز دانشگاه را ترک نكند. 

الهام با اشاره به درس‌هایی که از «استاد دادبان» گرفته است، تاکید کرد: حقوقدان اگر سر به بالین سیاست بگذارد، نه از حق و نه از عدل اثری نمی‌ماند. 

سپس علی اسلامی‌پناه، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سه نسل از حقوقدانان در صد سال گذشته از مشروطه تاکنون، گفت: نسل اول تدوين‌كنندگان قانون بودند، نسل دوم شارحان آن و نسل سوم که پس از انقلاب آمدند، در تحول و تکامل قانون کوشیدند که «استاد دادبان» از جمله آن‌ها بود. 

وی با اشاره به نگاه‌های گوناگون پوزیتویستی، الهی‌گرایی و طبیعت‌گرایی به حقوق افزود: «استاد دادبان» هم در عرصه عمل و هر در عرصه تکمیل حقوق و علم وارد شد. برخی عاشق حقوق‌اند و حقوق با آن‌ها عجین شده است. تا عاشق نباشی، نمی‌تواني حقوق را پیش‌ ببری و «استاد دادبان» این‌گونه بود. 

سپس حجت‌الاسلام سیدصدرالدین شریعتی، ريیس دانشگاه علامه، در سخنانی با بیان این‌که علم باید جهان‌شمول شود و نباید غرور و کبر آورد، تاکید کرد: علم نور و متعلق به همه است و علمی که موجب غرور و استکبار شود، موجب سقوط می‌شود. «استاد دادبان» علم را برای علم می‌خواست و برای تعالی انسان و خروج از نکبت و بی‌عدالتی و برای صفا و صمیمیت و عدالت می‌خواست. 

در این مراسم پیام محمدرضا رحیمی، معاون اول ريیس جمهور و پیام فاطمه بداغی، معاون حقوقی ريیس جمهور که هر دو از شاگردان استاد دادبان بودند، در پاسداشت استاد دادبان قرائت شد. رحیمی در بخشی از پیامش «حساسیت به بی‌عدالتی» را به عنوان یکی از خصیصه‌های استاد دادبان عنوان کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها