شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶
نگاه‌ بدبينانه‌اي به هرمنوتيك در جامعه علمي ما وجود دارد

نويسنده حوزه دين و فلسفه، كتابي را با عنوان «آشنايي با دانش هرمنوتيك» مي‌نويسد. به اعتقاد اين نويسنده، در جامعه ما نگاه بدبينانه‌اي به هرمنوتيك وجود دارد كه اين دانش را تهديدي براي دين مي‌پندارد. وي از همين رو، كوشيده است يك معرفي بي‌حب و بغض از هرمنوتيك در اين كتاب ارايه دهد.-

همايون همتي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به دو وجه ديني و غيرديني هرمنوتيك اشاره كرد و گفت: به دليل تحصيل در فلسفه و اديان به هر دوي اين حوزه‌ها توجه كرده‌ام. ديدگاه‌هاي فلسفي ريكور و گادامر و همچنين ديدگاه‌هاي الهي‌داناني مانند ديلتاي، شلايرماخر و بولتمان را بيش از همه مورد توجه قرار داده‌ام.

وي مهم‌ترين ويژگي كتابش را معرفي هرمنوتيك به منزله يك دانش دانست و گفت: متاسفانه در كشور ما اغلب نگاه بدبينانه‌اي به هرمنوتيك وجود دارد، زيرا اين گونه تصور مي‌شود كه هرمنوتيك نوعي شبهه‌افكني و بدعت‌گذاري در دين است و تهديدي براي آن قلمداد مي‌شود.

همتي ادامه داد: اين در حالي است كه هرمنوتيك دانشي براي تفسير، تئوري معرفت‌شناسي و روشي براي تفسير متون مقدس است. هرمنوتيك تئوري واحدي ندارد و مانند ساير حوزه‌هاي علوم انساني، مجموعه اي از نظريات است كه هم مي‌تواند در خدمت دين باشد و هم مي‌توان مانند ساير امور از آن سوء استفاده كرد.

وي افزود: به دليل اين سوء تفاهم‌ها تصميم گرفتم در درجه نخست، يك معرفي مستند، علمي، دقيق و بدون تعصب از هرمنوتيك ارايه كنم و سپس به مقايسه آن با عرفان اسلامي و دانش اصول فقه كه ميراث گذشتگان ماست بپردازم. اين مقايسه‌ها مي‌توانند براي درك بهتر دانش هرمنوتيك بسيار مفيد باشند.

كتاب «آشنايي با دانش هرمنوتيك» ار سوي نشر پارسه منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط