دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵
طبيب‌زاده: جشنواره نقد در حوزه فلسفه و ادبيات چشم‌انداز وسيع دارد

اميد طبيب‌زاده، برگزيده بخش ادبيات هشتمين دوره جشنواره نقد كتاب، براي مقاله «واژگاني براي زبان فارسي» اين جشنواره را در حوزه توجه به آثار و مقالات منتشر شده در حوزه علوم انساني، ادبيات و فلسفه، موفق ارزيابي كرد و گفت: جشنواره نقد در بخش پژوهش علوم انساني، ادبي و فلسفي چشم‌اندازي وسيع دارد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، طبيب‌زاده، برگزيده مقاله «واژگاني براي زبان فارسي» كه اسفند سال 1389 در مجله «دستور» فرهنگستان زبان و ادب فارسي به چاپ رسيده است، در حاشيه مراسم اختتاميه هشتمين دوره جشنواره نقد كتاب گفت: كتاب «واژگاني براي زبان فارسي» نوشته علاءالدين طباطبايي است. ايشان در اين كتاب سعي داشته تا به بيان واژگان ذهني انسان بپردازد.

وي افزود: اين مولف در بيان اين ديدگاه از تلفيق چند نظريه استفاده كرده است و متاثر از نظريه زايشي نوآم چامسكي بوده است. پيشينه اين نظريه به لحاظ نظري در اروپا و آمريكا مطرح شده است.

اين پژوهشگر زبان و ادبيات فارسي در ادامه توضيح داد: اين كتاب از اين نظر که تا به حال تحقيق جامعي در اين باره صورت نگرفته،‌ حايز اهميت است و من ضمن بررسي اين كتاب در حيطه نظريه زايشي، برخي ويژگي‌هاي آن را همراه با پاره‌اي نواقص كتاب در اين مقاله شرح داده‌ام. 

طبيب‌زاده در ادامه رويكرد جشنواره نقد كتاب در حيطه اقبال به نقد آثار حوزه ادبيات و علوم انساني را بسيار موثر دانست و گفت: جشنواره نقد نشان داده كه در حوزه نقد علوم انساني و به ويژه فلسفه نگاه وسيعي داشته و از توجه دقيق به اين حوزه غافل نشده است.

مقاله «واژگاني براي زبان فارسي» نوشته اميد طبيب‌زاده، اسفند سال 1389 در شماره 6 مجله دستور منتشر شده است.

مراسم اختتاميه هشتمين دوره جشنواره نقد كتاب، عصر امروز، دوشنبه 28 آذر، در سراي اهل قلم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها