دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
صاحب الغدير؛ مصلح راستين دين و اجتماع

چاپ نخست کتاب «يادنامه علامه اميني» به اهتمام دكتر سيدجعفر شهيدي و محمدرضا حكيمي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر شد. در اين اثر به گوشه‌اي از احوالات و نيز شرحي از ويژگي‌هاي كتاب «الغدير» اشاره مي‌شود.-

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مجموعه مقالات تحقيقي را شامل مي‌شود كه در 20 مقاله آن علاوه بر يادنامه‌اي از علامه اميني، به مجاهدات علمي وي در تاليف كتاب گران‌سنگ «الغدير» نيز اشاراتي شده است.

كتاب حاضر، نخستين جلد از مجموعه مقالاتي است كه به همت چند تن از دانشمندان ايراني به مناسبت يادبود و بزرگداشت محقق و علامه مرحوم حاج شيخ عبدالحسين اميني(ره) نگارش يافته‌اند و اين مجلد، در قالب مقاله‌هايي با موضوع‌هاي گوناگون علمي، ادبي نوشته شده است.

در بخشي از كتاب درباره درگذشت علامه آمده است: «او پس از آن كه از پركاري بي‌امان خويش دچار فتور جسمي شد و پيكرش به آسيب گراييد و بيمار شد، تا حدود چهار سال قبل از درگذشت خود، به بيماري چندان توجهي نمي‌كرد و از كار باز نمي‌نشست. تا اندك اندك بيماري بالا گرفت، او را از كار بازداشت و كتاب را از جلو ديدگان وي دور كرد و قلم از دست او بستاند. اين بود كه معالجه را رخت به تهران كشيد و در اين شهر با رسيدگي خويشان و ارادتمندانش به مداوا پرداخت. بيماري وي تا نزديك دو سال طول كشيد و بهبودي حاصل نشد. تا اين كه به روز جمعه 12 تيرماه 1349 (28 ربيع‌الثاني 1390)، نزديك اذان ظهر، از جهان ديده فرو بست.
روز بعد (صبح شنبه)، جنازه وي در تهران تشييع و پس از چند روز به نجف حمل شد و در آن جا بعد از تشييع و طواف بر گرد مزار دوست، در كنار كتابخانه عمومي‌اي كه خود تاسيس كرده بود (مكتبة الامام اميرالمومنين العامه)، به خاك سپرده شد.»

كتاب حاضر دربردارنده 20 مقاله است كه توسط برخي از بزرگان علم و ادب تهيه شده‌اند. كتاب‌شناسي (احمد آرام)، هجده هزار عالم (محمد پروين گنابادي)، فهرست شيخ منتخب‌الدين (سيدموسي شبيري زنجاني)، سيماي انسان صالح در تربيت اسلامي (حسين رزمجو)، سير تدريجي علم مصطلح الحديث «علم درايه» (كاظم مدير شانه‌چي)، چند سند درباره سيد جمال‌الدين (محمد گلبن)، نقش شخصيت‌ها در اميد و تحرك‌ انسان‌ها (محمدتقي جعفري)، آيات موزون افتاده قرآن كريم (مهدي اخوان ثالث؛ م.اميد) از جمله اين مقالات است.

از ديگر نوشته‌هاي منتشر شده در اين كتاب مي‌توان به  جلوه‌هاي تشيع در تفسيركشف‌الاسرار (دكتر محمدمهدي ركني‌يزدي)، الغدير و وحدت اسلامي (مرتضي مطهري)، ابن‌ابي‌الحديد (عبدالحميد آيتي)، قياس از نظر عامه و خاصه (دكتر سيدجواد مصطفوي خراساني)، نثر بيهقي (دكتر علي‌اكبر فياض)، حسين مني و انا من حسين (محمدباقر بهبودي)، قرآن و اقبال (احد احمد بيجندي)، چهار كتاب اصلي علم رجال (سيدعلي خامنه‌اي)، غديريه‌هاي فارسي (دكتر سيد ضياء‌الدين سجاوي)، تحقيق عقايد و علوم شيعي (دكتر عبدالجواد فلاطوري)، نجوم در فلسفه ارسطو همراه با تاريخچه نجومي... (غلامعلي حداد عادل) و چهارصد كتاب در شناخت شيعه (محمدرضا حكيمي)، اشاره كرد.

چاپ نخست کتاب «يادنامه علامه اميني» با شمارگان 1000 نسخه، 648 صفحه و به بهاي 120000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط