چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۱
«منهج ‌الفقه الاسلامي في‌المسائل المستحدثه» منتشر شد

چاپ نخست «منهج ‌الفقه الاسلامي في‌المسائل المستحدثه» (به زبان عربي) تاليف محمد موسوي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر با پژوهشي روش‌مند، سوال‌هاي جديدي را كه جامعه اسلامي با آن روبه‌رو شده‌اند، پاسخ گفته و منهج اسلامي را درباره مسايل مستحدثه، تبيين كرده است.

فقه اسلامي، حكم همه مسايلي را كه يك مسلمان به آن نياز دارد، بيان كرده است اما امروزه موضوع هاي نوپيدايي مانند جهاني شدن، تروريسم، محيط زيست، تلقيح مصنوعي و مسايل ديگري از اين نوع پيدا شده‌اند كه احكام شرعي خودشان را مي‌طلبند، نحوه تعيين حكم شرعي اين‌گونه مسائل مستحدثه بر اساس منابع و متون ديني چگونه است؟ اصول و قواعد آن كدام است؟ و... كتاب حاضر به چنين پرسش‌هايي پاسخ مي‌دهد. 

پاسخ‌گويي به مسايل مستحدثه و نوپيدا در اعصار مختلف در ميان فقيهان، امري رايج بوده اما در سده گذشته با گسترش علوم و تحولات فرهنگي، صنعتي، اجتماعي و ... شدت يافته است. از حوزه‌هاي مرتبط با مسايل نوپيدا مي‌توان به مسايل جهاني شدن، تروريسم، محيط زيست و تلقيح مصنوعي اشاره كرد. 

بر اساس مطالب كتاب، «بي‌توجهي فقيهان به اين پرسش‌ها، ما را با يكي از دو مشكل روبه‌رو خواهد كرد:
الف) بيرون رفتن احكام فقهي از عرصه رفتار فردي و اجتماعي و پديد آمدن يك فضاي سكولار ـ‌عرفي زده‌ـ عاري از رفتار ديني.
ب) در انزوا قرار گرفتن دينداران و ايجاد سردرگمي و بي‌هويتي در آنان.
البته فقه اسلامي كه مدعي امكان رفتار دين‌مدارانه در دنياي معاصر است، نمي‌بايد با بي‌تفاوتي در برابر اين‌گونه مسائل و رويكردها، پيامدهاي ويران‌گر آن را پذيرا شود؛ از اين‌رو بايسته است كه فقيهان والا مقام، راه‌كارهاي علمي و در عين حال مطابق با نيازهاي روزآمد را ارائه كنند.» 

اين اثر در سه فصل و يك خاتمه سامان يافته است. بحوث تمهيدية، القواعد والعمومات و تاثيرالزمان والمكان في الاستنباط، عناوين فصول سه‌گانه اين اثرند.

چاپ نخست كتاب«منهج الفقه الاسلامي في‌المسائل المستحدثه» (عربي) با شمارگان 1500 نسخه، 376 صفحه و به بهاي 78000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط