چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
«... تا اشكي بريزيم» به چاپ رسيد

همزمان با ايام سوگواري سالار شهيدان آثار متنوعي از سوي نويسندگان ديني و آييني به چاپ درآمده‌اند. كتاب «... تا اشكي بريزيم» از جمله اين آثار است كه با كوشش «مهدي صدر» به بازخواني چهل حديث در فضيلت عزاداري سيدالشهداء(ع) مي‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كارنامه پژوهشي مهدي صدر، حكايت از علاقه و پژوهش‌هاي وي در چهل‌حديث نويسي‌هاي مذهبي دارد. صدر در اين نوشتار با اشاره به اين كه در مصائب خاندان پيامبر(ص) تمامي كائنات سوگوار مي‌شوند و مي‌گريند، به ذكر احاديثي كه به اين موضوع اشاره دارند، پرداخته است.

همچنان كه در بخشي از مقدمه دو صفحه‌اي اين كتاب آمده است؛ «ذكر مصائب خاندان پيامبر(ص) و گريه و عزاداري براي آنان سابقه‌اي به درازاي تاريخ دارد، خداي تعالي خود يا توسط جبرئيل براي پيامبران(ع) آن را بيان نموده و آنان متاثر و محزون شده و گريسته‌اند.»

بر اساس مطالب اين كتاب، معصومين(ع) شهادت سيدالشهدا(ع) و ياران باوفاي ايشان را مصيبتي بس عظيم دانسته و از حضرت به عنوان «قتيل العبرة» يعني «شهيد اشك» ياد كرده‌اند. آنان به حزن و اندوه، گريستن، تشكيل مجالس عزا، مرثيه‌سرايي و نوحه‌خواني سفارش كرده و آن را عبادت و تقرب به پروردگار ياد كرده‌اند و بارها گفته‌اند كه اين عوامل موجب حضور فرشتگان در مجالس عزا، آمرزش گناهان، شادي در حال احتضار، سُرور قيامت، جاي گرفتن در بهشت و پاداش‌هاي بي‌حساب مي‌شوند.

صدر در اين نوشتار با شماره‌گذاري و عنوان‌بندي چهل ‌حديثي كه گردآوري كرده است، ارجاعات منابع مكتوب و پژوهشي خود را عنوان و تنها به ذكر ترجمه فارسي اين احاديث بسنده كرده است.

از جمله عناوين اين چهل حديث مي‌توان «ضمانت بهشت براي عزاداران»، «اشك عزا، علامت ايمان»،‌«روضه‌خواني خدا»، «اظهار همدردي با مادر حسين(ع)»، «عزاداري يا زنده‌داشتن ياد اهل‌بيت(ع)»، «رحمت بر ناله عزادار»، «سفارش سيدالشهدا(ع) به عزاداري» و «عزادار اهل‌بيت(ع) خلدآشيان واقعي» اشاره كرد.

نخستين چاپ كتاب «... تا اشكي بريزيم» را انتشارات دليل‌ما پاييز سال 90 با شمارگان 3000 نسخه، 32 صفحه رقعي و به بهاي 6000 ريال منتشر و روانه بازار كتاب كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط