شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳
«قصه‌های پريان» به «كتاب بنفش» رسيد

«اندرو لانگ» كتاب‌هايش را كه شامل قصه‌ها و افسانه‌هاي قديمي است با نام رنگ‌هاي مختلف نام‌گذاري كرد. انتشارات هيرمند اكنون «كتاب بنفش» از «قصه‌هاي پريان» را منتشر كرده است.

ايبنا نوجوان: مجموعه‌ي «قصه‌هاي پريان» اثر «اندور لانگ» نويسنده‌ي اسكاتلندي است. او يكي از پيشگامان گردآوري آثار فولكوريك (فرهنگ عاميانه و شفاهي) است كه به‌خاطر دقت و وسواسي كه براي نگارش اين افسانه‌ها و داستان‌ها به كار بسته، مجموعه‌‌هاي او را در ميان آثار انگليسي‌زبان شاخص كرده است.

او در كتاب‌هاي «قصه‌هاي پريان» كه يكي از گسترده‌ترين مجموعه داستان‌هاي پريان محسوب مي‌شود، مخاطب را به سرزمين پريان مي‌برد و با جادوگرها و پري‌ها، ديو‌ها و غول‌ها، آدم‌هاي خوش‌نيت و يا بدجنس آشنا مي‌كند.

اين نويسنده و منتقد ادبي اين مجموعه را بين سال‌هاي 1889 تا 1910 نوشته كه بيش‌ترين شهرتش هم براي نوشتن همين كتاب‌هاست.
نخستين كتاب از اين افسانه‌ها با نام «كتاب آبي» در سال 1889 منتشر شده است. 21 سال بعد يعني در سال 1910 هم آخرين جلد از مجموعه‌ي قصه‌هاي پريان با نام «كتاب ياسي» منتتشر شد.
اين مجموعه‌ي 12 جلدي كتاب‌هاي آبي، قرمز، سبز، زرد، صورتي، طوسي، بنفش، زرشكي، قهوه‌اي، نارنجي، زيتوني و ياسي را شامل مي‌شود.

«انتشارات هيرمند» كه مجموعه قصه‌هاي پريان را با ترجمه‌ي «علي‌اكبر خداپرست» منتشر مي‌كند پيش از اين كتاب آبي، قرمز، زرد و صورتي را منتشر كرده بود. اين ناشر به‌تازگي «كتاب بنفش» از اين مجموعه را هم منتشر كرده است.

در اين كتاب 35 قصه‌ي عجيب و مرموز از گوشه‌هاي دوردست دنيا مثل ژاپن، صربستان، ليتواني، آفريقا، پرتغال، روماني و روسيه مي‌خوانيم كه همه‌ي آن‌ها با زباني ساده و روان ماجراهاي دنياي پريان را روايت مي‌كنند.

بسياري از اين قصه‌هاي فراموش‌نشدني، نسل به نسل از مادران و پدران به فرزندان‌شان منتقل شده‌اند و اكنون در اين كتاب خود شما مي‌توانيد داستان‌هايي را كه نسل‌هاي زيادي از خواندن و شنيدنشان لذت برده‌اند، بخوانيد.
«قورباغه»، «داستان سه فقير»، «كودكي كه از تخم مرغ بيرون آمد»، «شاهزاده‌اي كه مي‌خواست دنيا را ببيند»، «همسايه‌ي حسود» و «داستان يك غزال» برخي از داستان‌هاي اين كتاب هستند.

كتاب بنفش از قصه‌هاي پريان را «علي‌اكبر خداپرست» ترجمه كرده است.
اين كتاب 340 صفحه‌اي را انتشارات هيرمند با قيمت 8 هزار تومان منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها