جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰
نگاهي به جايگاه «لعن» در آيات و روايات

پژوهشگر و مبلغ ديني با تقرير كتاب «پژوهش در خصوص لعن در قرآن، زيارت عاشورا و نهج‌البلاغه» موضوع «لعن» در قرآن و روايات را بررسي و به نوعي با نگاه‌هاي افراطي و تفريطي اين عرصه مقابله كرده است.-

حجت‌الاسلام سيدعباس موسوي‌مطلق در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه به تازگي تاليف اين كتاب را به پايان رسانده است، درباره «لعن» و دليل انتخاب اين موضوع براي تدوين اثر تاليفي عنوان كرد: «لعن» در شمار اصول اعتقادي ماست و نمي‌توان از آن دست برداشت. همچنان كه در كلمه «توحيد» نخست، لعن غير را انجام مي‌دهيم در زيارت عاشورا نيز «سلام» بين دو لعن قرار گرفته است.

اين نويسنده و محقق حوزه دين و انديشه با اظهار تاسف از اين كه اكنون نگرش‌هاي افراطي و تفريطي نسبت به لعن باب شده است، اظهار كرد: «لعن» از اسرار الهي و اهل‌بيت(ع) بوده كه همواره به نوع خاصي بيان شده است. اصل لعن در قرآن پذيرفته شده است و موضوعات آن نيز مشخص‌اند. حدود 40 مورد لعن در قرآن كريم نسبت به افراد، گروه‌ها و برخي از شخصيت‌ها عنوان شده است. در بيانات اميرالمومنين امام علي(ع) در نهج‌البلاغه نيز لعن و مصاديق آن بررسي شده‌اند.

وي افزود: در كلام خداوند و رواياتي كه از ائمه اطهار(ع) برجاي مانده‌اند، برخي موارد با اشاره و در موضوعاتي لعنت‌ با صراحت نسبت به افراد و گروه‌ها عنوان شده است.

حجت‌الاسلام موسوي‌مطلق با اشاره به اين كه در اين زمينه تحقيقات و تاليفات اندكي به رشته تحرير درآمده‌اند، گفت: كتاب «پژوهش در خصوص لعن در قرآن، زيارت عاشورا و نهج‌البلاغه» با وجود آن كه به برخي از موارد و مباحث تخصصي اشاره دارد، كتابي براي عموم مخاطبان است و پيش‌بيني مي‌كنم تا 45 روز آينده منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط