دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
انتشار نمايه فني «مرآة الكتب» در «كتابشناسِ شهيد»

علي صدرايي، پژوهشگر نسخ خطي و فهرست‌نويسي، در حال تدوين نمايه فني كتاب «مرآة الكتب» اثر شهيد ثقةالاسلام تبريزي است. وي اين اثر خود را «كتابشناس شهيد» نام نهاده و پيش‌بيني مي‌كند تدوين آن سه ماه ديگر پايان پذيرد.-

حجت‌الاسلام علي صدرايي‌خويي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار كرد: ثقةالاسلام تبريزي مجموعه شش جلدي «مرآة الكتب» را در معرفي مولفان شيعي و تمامي آثار آن‌ها به رشته تحرير درآورد. وي از جمله مبارزان اسلامي بود كه بر حسب اتفاق عاشوراي سال 1330 هجري قمري و به دليل دفاع از دين و وطن، توسط روس‌ها در تبريز به دار آويخته و شهيد شد.

كارشناس نسخ خطي با اشاره به اين كه پيش از اين تصحيح پنج جلد قبلي اين اثر را به انجام رسانده است، گفت:‌ اكنون در حال نگارش نمايه‌هاي فني، نمايه اشعار، آيات و احاديث، اعلام و كتاب‌هاي عنوان شده در اين اثرم و پيش‌بيني مي‌كنم با اتمام اين كار تا سه ماه آينده، اين اثر از سوي كتابخانه آيت‌الله مرعشي منتشر شود.

حجت‌الاسلام صدرايي درباره ضرورت و اهدافي اين نمايه‌زني گفت: به دليل آن كه پيش از اين با تصحيح و بازنويسي اين اثر آن را از حالت كتابي قديمي و نسخ خطي به شكل مكتوبات امروزي درآوردم و به چاپ رسيد و از آنجايي كه اين كتاب اثري مرجع به شمار مي‌آيد كه فاقد عنوان، تدوين منابع و ... بود، لازم به نظر مي‌رسيد براي اطلاع‌رساني بيشتر محققان، دانشجويان و كساني كه در پي مطالب اين كتابند، نمايه علمي و فني براي ثبت اطلاعات كتابخانه‌اي «مرآة الكتب» نوشته شود. 

علی صدرایی‌نیا مشهور به علی صدرائی‌خویی؛ نویسنده، محقق، پژوهشگر، متن‌پژوه، کتاب‌شناس، مصحح، فهرست‌نگار و نسخه‌شناس ایرانی است كه آثار و تاليفات متعددي دارد. از جمله آثار وي مي‌توان «تصحیح مرآة الشرق»، «یک قرن وارستگی؛ زندگی آیت‌الله اراکی»، «فهرستگان حدیث شیعه»، «تصحیح دیوان فنا»، «تصحیح مرآت الکتب»، «سیمای خوی» و «فضل‌بن شاذان؛ ستاره خراسان» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها