چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
صادق كرميار: برگزیدگان جایزه‌های ادبی را رها نکنیم

صادق کرمیار، نویسنده شایسته تقدیر سومین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد برای رمان «نامیرا» معتقد است که باید در حوزه فرهنگ جوایز مادی قابل توجهی همانند جایزه جلال، افزایش یابند. وی همچنین معتقد است باید از کتاب‌های برگزیده، بعد از اهدای جایزه هم حمایت شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،  کرمیار معتقد است كه جوايز حوزه كتاب در مقايسه با ديگر محصولات فرهنگي در محاق اقتصادي قرار دارند. وی گفت: اي كاش براي یک کتاب برنامه دیگری بعد از برگزیده شدن وجود داشت. بازار کتاب در مقایسه با فروش تولیدات سینمایی یا آثار دیگر حوزه های فرهنگی در مضیقه اقتصادی قرار دارد.

وي افزود: وقتی به یک فوتبالیست که حضور او نقشی در کیفبت فرهنگی یا انسانی جامعه نخواهد داشت، دستمزدهای نجومی تعلق مي‌گيرد، برای کتاب با شمارگان دوهزارتایی، اين روزها، مبلغ جایزه‌ای مانند جلال نه تنها زیاد نیست؛ بلکه اندک است، البته این نگاه را می‌توان به بخش‌های فرهنگی دیگري نیز تعمیم داد.

اين داستان‌نويس افزود: متاسفانه برای حوزه‌های دیگر فرهنگ مانند سینما، به عنوان مثال در جشنواره فجر آن همه تبلیغ می‌شود، یا در صدا و سیما درباره آن برنامه‌سازی و معرفی صورت می‌گیرد، ولی برای یک کتاب برنامه دیگری بعد از برگزیده شدن وجود ندارد.

کرمیار درباره شيوه برپایی جایزه جلال و متنوع‌تر شدن دیدگاه‌های داوری در آن پیشنهادهایی ارايه كرد و گفت: بهتر است این جایزه توسط نهادی مانند بنیاد ادبیات داستانی برگزار شود، چرا که این بنیاد می‌تواند نیروهای تخصصی را جذب کند و از این طریق داوری‌ها فراگیرتر شوند و درنتیجه دامنه برخی نقدها بر جایزه تعدیل شود. این بنیاد همچنین می‌تواند برنامه‌هایی را برای بعد از برگزیده شدن آثار تدارک دهد.

نویسنده «دشت‌های سوزان» درباره تاثیر این جایزه بر معرفی و فروش اثرش گفت: «نامیرا» تا به حال چاپ سوم را نیز پشت سر گذاشته است. البته در چاپ‌های جدید به دلیل هزینه‌بر بودن هنوز آرم جایزه روی جلد کار نشده و دراین باره با ناشر صحبتی هم نداشته‌ام؛ شاید این مساله را در آینده پی‌گیری کنیم. 

چهارمين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد،‌ امروز بعدازظهر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماري برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط