سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
يوسف عليخاني: جايزه جلال به اثر من جانی دوباره بخشید

يوسف عليخاني، ‌داستان‌نويس شايسته تقدير نخستين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد، از زمان برگزيده شدنش در اين جايزه حرف‌هاي زيادي داشت. وي، ‌با مرور برخي از واكنش‌هاي جامعه ادبي، ‌جايزه جلال را موجب افتخار دانست و گفت: سال‌ها بود می‌نوشتم و برای روستانویسی ‌فراوان تحقیر می‌شدم. جایزه جلال‌آل‌احمد، کتابم را جانی دوباره بخشید و نویسنده‌اش مورد توجه قرار گرفت.-

 خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به بهانه برپايي چهارمين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد سلسله گفت‌و‌گوهايي را با شايسته تقديرهاي حوزه داستان اين جايزه در سه دوره پيشين آن انجام داده است. محور اين گفت‌و‌گوها حاشيه‌هاي جايزه جلال در جامعه امروز ادبي ايران و تاثير آن در معرفي و عرضه اثر برگزيده اين نويسندگان در اين جايزه ملي است. 

عليخاني،‌ نويسنده شايسته تقدير نخستین دوره جايزه جلال آل‌احمد، براي مجموعه داستان «اژدها كشان»‌ گوشه‌‌هاي از بازتاب‌ و تاثير معرفي شدن كتابش را در جايزه جلال برايمان گفت. 

اين نويسنده جوان اين جايزه را راهي براي نويسندگي و تقويت باورهايش دانست و گفت: سال‌ها بود كه مي‌نوشتم و فراوان تحقير مي‌شدم؛ براي روستانويسي اما «اژدهاکشان» به چشم خيلي‌ها نمي‌آمد بعد که جایزه جلال‌آل‌احمد آمد، «اژدهاکشان» را جانی دوباره بخشید. 

وي همچنين گفت: با مرور اتفاقات سه سال اخیر، اشکم درمي‌آيد؛ چه کنم که خیلی دل نازک شده‌ام! درست 10 ماه قبل از این‌که «اژدهاکشان» در سال 1387 در جایزه جلال شایسته تقدیر بشود، منتقدی در شماره 584 روزنامه «اعتماد ملی» در تاریخ 25 بهمن 1386، نوشته بود: «جلال آل احمد را رحمت كناد خدايش، زنده اگر بود، لابد تقدير و تشكر مي كرد از يوسف عليخاني بابت اژدهاكشان كه حوصله كرده است و به چنين موضوع حقيري پرداخته و وقت عزيز خود را درباره يك ده - يك ده بي نام و نشان - كه در هيچ نقشه‌اي، نشانه‌اي از آن نيست صرف كرده است.»

وي افزود: حالا که سه چهار سالی از جایزه جلال‌آل‌احمد گذشته، بايد بگويم كه این جایزه تکانم داد؛ در واقع نجاتم داد. سال‌ها بود می‌نوشتم و ‌فراوان تحقیر می‌شدم برای روستانویسی و ‌فراوان تشویق شفاهی می‌شدم، جایزه جلال‌آل‌احمد، «اژدهاکشان» را جانی دوباره بخشید و نویسنده‌اش مورد توجه قرار گرفت. در اين باره طعنه‌گويان دوباره نوشتند: «خوشحالیم که حالا یوسف علیخانی می‌تواند کاپشنی برای دخترش بخرد!»

نویسنده «عروس بید» توضیح داد: بعد از اعلام نتیجه نخستین دوره جایزه جلال‌، «اژدها‌كشان»، نامزد هشتمین جایزه هوشنگ گلشیری شد و در فهرست سه کتاب نهایی این جایزه بود و همان‌ها كه واكنش نشان داده بودند، اين بار سکوت پیش گرفتند. 

اين داستان‌نویس در ادامه افزود: با پول جايزه جلال، آن‌هم در زمانی که در شرايط اقتصادي سختي به سر مي‌بردم، نشر آموت را برپا كردم و حالا اگر منصف باشیم، با آن 25 سکه شایسته تقدیر نخستین دوره جایزه جلال‌، بیش از 40 نویسنده تازه‌نفس، نخستین کتابشان در نشر آموت منتشر شده و دور نیست که جایزه اصلی آقاجلال يعني آن 110 سکه جادویی روزی به یکی از نویسنده‌های نشر آموت برسد. 

علیخانی درباره تاثیر جایزه جلال بر معرفی و چاپ‌های مجدد اژدهاکشان و تقویت انگیره نویسندگی توضیح داد: بعد از این جایزه، «اژدهاکشان» که یک سال از انتشارش گذشته بود و در میان جمعی محدود دست به دست می‌چرخید، در انتشارات قبلي (نگاه) به چاپ دوم و سوم رسيد و چاپ چهارم و پنجم را در نشر آموت از سرگذراند. جايزه اين كتاب سبب شد نویسنده‌اش قدرتمندتر گام بردارد و «عروس بید»ش را منتشر کند که سال بعدش جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور را بگیرد و بعد با «قدم‌بخیر مادربزرگ من بود» که اولین کتاب از این سری بود، همراه شود که حالا به شکل سه‌گانه یوسف علیخانی منتشر شده‌اند.

اين نويسنده در پايان گفت: اگر جایزه جلال‌‌آل‌احمد همین اندازه هم تاثیرگذار بوده باشد، سبب افتخار بنیانگذاران و گردانندگان و حامیانش خواهد بود.

چهارمین دوره جایزه جلال، فردا چهارشنبه ۲ آذر، برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها