دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۵
خورشيدفر:  نویسنده، دونده ماراتن نیست

امیرحسین خورشیدفر یکی از برندگان هفتمین دوره جایزه ادبی مهرگان، گفت: برخی از منتقدان نویسنده را با دونده ماراتن اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند نویسنده‌ای که یکبار جایزه گرفت، باید در طول سال‌های متمادی همه جوایز را از آن خود کند.

امیرحسین خورشیدفر برگزیده بخش مجموعه داستان هفتمین دوره جایزه ادبی مهرگان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: شخصیت داستان‌های این مجموعه را از میان طبقه متوسط جامعه، یعنی طبقه‌ای که کمتر به آنها بها داده شده ، برگزیده‌ام.

وی درباره ویژگی شخصیت‌های این مجموعه یادآور شد: شخصیت‌های این مجموعه به خاطر اینکه کمتر دیده شده‌اند، در هر فرصتی که بدست می‌آورند، سعی می‌کنند حرفی در تایید خود یا جلب نظر مخاطب بزنند، از اين رو بسيار پر حرف هستند.

نویسنده مجموعه داستان «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود»، افزود: منکر برخی از اشتباهاتم در نوع خلق شخصیت‌های این مجموعه نمی‌شوم، اما معتقدم در این داستان‌ها شخصیت‌هایی خلق کرده‌ام که زمینه فاصله‌گیری من را از شخصیت داستان‌های قدیمی‌ام فراهم کرده‌اند.

خورشیدفر با تاکید بر این که داستان‌های این مجموعه با حال و هوای بسیاری از مخاطبانش همخوانی دارد، یادآور شد: بیشتر کسانی که کتاب «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» را خوانده‌اند، بر این نکته صحه گذاشته‌اند.

این نویسنده درباره تاثیرپذیری‌اش از "ریموند کارور" گفت: در داستان‌های «سایه» و «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود»، متاثر از کارور بوده‌ام. البته کارور نویسنده محبوب من نیست.

وی ادامه داد: بیشتر داستان‌هایی که در سال‌های اخیر نوشته شده‌اند، هریک به نوعی متاثر از جهان داستانی "همینگوی" تا "کارور" محسوب می‌شوند. 

وی درباره تاثیر پذیری‌اش از آموزه‌های داستان‌نویسی کلاسیک نیز خاطرنشان کرد: به نظرم رعایت بسیاری از این آموزه‌ها کار درستی نباشد. هرگز خود را ملزم به رعایت تام و تمام هیچ یک از  اين قواعد نكرده‌ام.

خورشیدفر درباه تاثیر حرفه روزنامه‌نگاریش بر اقبال کتابش گفت: کمتر از 8 ماه است که وارد حرفه روزنامه‌نگاری شده‌ام. در این مدت هم تنها 2 نقد درباره این کتاب نوشته شده است که آن دو نیز ارتباطی با حرفه‌ام نداشته است.

وی درباره نقش جوایز ادبی در معرفی و جذب مخاطب برای یک کتاب اظهار داشت: در کشور ما کسب جوایز ادبی یکی از معیارهای مهم موفقیت یک اثر به شمار می‌رود. کتاب «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» تاکنون نامزد جوایز متعددي شده است. این انتخاب‌ها نشان می‌دهد که این مجموعه توانسته است نظر طیف‌های مختلف را به سوی خود جلب کند.

خورشیدفر با اشاره به معیارهای داوری جوایز ادبی نیز گفت: بی شک هر جشنواره و جایزه‌ای معیار و ملاک‌های خاص خود را دارد؛ ولی ملاک‌ها و معیارهای این جوایز باید به صراحت اعلام شوند، حتی به قیمت اینکه به محبوب‌ترین نویسنده هم جایزه‌ای تعلق نگیرد.

خورشیدفر درباره تاثیر سویی که این جوایز در روند کار یک نویسنده می‌تواند داشته باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما تاثیر سوء جوایز کم نیست. برخی از منتقدان، نویسنده را با دونده ماراتن اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند نویسنده‌ای که یکبار جایزه گرفت، باید همه کارهایش در سطح بالایی باشد و در طول سال‌های متمادی همه جوایز را از آن خود کند.

وی ادامه داد: من بیش از هر چیز به کار تجربی خودم اهمیت می‌دهم. شاید اثر بعدی‌ام نتواند نظر منتقدان را جلب کند. این موضوع برای من اهمیتی ندارد، چرا که من بیش از هر چیز به نفس امر نوشتن و تجربه کردن بها می‌دهم.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط