چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳
دايرةالمعارف خردسالان در بازار كتاب

دایرةالمعارف خردسالان عنوان کتابی است که انتشارات محراب قلم با مجموعه‌ای از اطلاعات ویژه کودکان پیش از دبستان منتشر کرده است.

ایبنا نوجوان: این دایرةالمعارف ویژه خردسالان است و در آن اطلاعاتی با عنوان‌هاي بدن انسان، خانه جایی برای زندگی است، در شهر، تاریخ، جانوران و گیاهان، دنیا و جهان به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان سال‌های پیش از دبستان و اول دبستان آمده است.

در فصل بدن انسان، اطلاعاتی از دوران جنینی و رشد جنین در شکم مادر، اسکلت و ماهیچه‌ها، حواس پنجگانه، خوردن و تنفس، زخم‌ها و بیماری‌ها به کودکان ارایه می‌شود. در این کتاب مطالب جالبي راجع به اسکلت و ماهیچه‌ها نوشته شده است «بدن تو از استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اندام‌ها تشکیل شده است. تو به کمک آن‌ها می‌توانی بایستی، بپری، حرف بزنی و کارهای دیگری انجام دهی.»

در فصل دوم با عنوان «خانه جایی برای زندگی» درباره خانه(چه کسی خانه را می‌سازد؟ و اين‌كه خانه، آب، برق و گاز دارد و اطلاعاتی درباره هریک از آن‌ها و استفاده‌هایی که می‌توان از آن‌ها داشت و ...) ارایه شده است. همچنین کودکان در این فصل از کتاب یاد می‌گیرند که در چه زمانی باید چه لباسی بپوشند، مثلا لباسی که برای بازی می‌پوشند، لباس مهمانی، لباس خواب، لباس ورزشی و ... چه تفاوت هایی با هم دارند و در هر فصل با توجه به آب و هوا چه لباس‌هایی را باید انتخاب کرد. 

مخاطب در فصل سوم این اثر با نام «در شهر» اطلاعاتی درباره چیزهای مختلفی که در شهرها وجود دارد مانند آپارتمان‌ها، خیابان‌ها، کتابخانه‌ها، کلاس‌های آموزشی موسیقی، نقاشی، ورزشی و شغل‌های مختلف، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و ... کسب می‌کند.

در فصل «تاریخ» نیز از عصر دایناسورها، اهرام مصر، زندگی در قلعه‌های مستحکم اروپا، جنگ دزدان دریایی، دو جنگ جهانی و دنیایی جدید و مدرن مطالبی را می‌توان يافت.

جانوران خانگی، جانوران و گیاهان شهر، جانوران مزرعه، محصولات کشاورزی، جانوران بسیار کوچک، جانوران جنگل زندگی زیر آب و کوهستان‌ها در فصل زمستان و تابستان برخی مطالبی هستند که در فصل جانوران و گیاهان گنجانده شده است.

«دنیا» فصل ششم این اثر است و در آن مطابی با عنوان‌های زمین گرد است، آدم، ساکن کره زمین، آفریقا، در بیابان‌ها، آمریکا، آسیا، اقیانوسیه، جانوران عجیب و غریب اقیانوسیه، اروپا، قطب شمال و جنوب و باید از سياره‌مان محافظت کنیم وجود دارد.

زمین و ماه، منظومه  شمسی و زندگی در فضا بخش‌های مختلف آخرین فصل این دایرةالمعارف با عنوان «جهان» هستند.

در برخی صفحه‌هاي این دایرةالمعارف، به سوال‌های کودکان پاسخ داده شده است. «دوقلو یعنی چه؟»، «چرا خون قرمز است؟»، «چرا هیچ درختی در بالای کوه نیست؟»، «من چه کارهایی برای نجات سیاره زمین می‌توانم انجام دهم؟» و «آیا تا کنون موجودات غیرزمینی مشاهده شده‌اند؟» برخی از سوال‌هایی هستند که در این کتاب به آن‌ها پاسخ داده شده‌اند.

دایرةالمعارف خردسالان با ترجمه مهناز عسگری از سوی انتشارات محراب قلم در 184 صفحه و با بهای 150000 ريال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها