سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸
بسياري از شاعران نوقلم، وزن و قافيه را نمي‌شناسند

«داوود لطف‌الله» داور بخش شعر كودك و نوجوان پنجمين جايزه گام اول، سطح آثار اين دوره را بسيار ضعيف ارزيابي كرد و گفت: بسياري از شاعراني كه كتاب‌هايشان را خواندم، متاسفانه حتي اصول اوليه شعر يعني وزن و قافيه را نيز نمي‌شناسند.-

داور پنجمين جايزه گام اول در بخش شعر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب‌ ايران(ايبنا)، درباره آثار ارسال شده به دبيرخانه اين جايزه گفت: سطح آثار ارسال‌شده به دبيرخانه اين جايزه در بخش شعر، بسيار ضعيف بود و بسياري از شركت‌كنندگان در اين رقابت ادبي، حتي اصول اوليه شعر يعني وزن و قافيه را نيز نمي‌شناسند.

شاعر «كوچه‌هاي شهر ما» نقاط ضعف شعرهاي شاعران نوقلم را اين‌گونه تشريح كرد: بسياري از اين شاعران سطح دانش و سواد مخاطبشان را در نظر نگرفته و از واژه‌هايي در شعر كودك و نوجوان استفاده كرده‌اند كه حتي براي مخاطب بزرگسال نيز ثقيل است. زاويه ديد و فكر بزرگسالانه، از ديگر نقاط ضعف شعرهاي ارزيابي شده در اين جايزه بود.

وي افزود: كسي كه براي نخستين‌بار اثري را منتشر مي‌كند بايد شعرهاي كتابش را با وسواس بيشتري انتخاب كند. متاسفانه برخي از اين مجموعه‌ها به چاپ چندم هم رسيده‌اند و با كيفيت خوبي نيز منتشر شده‌اند. با ديدن اين كتاب‌ها از صرف انرژي و امكانات براي انتشار آن‌ها متاسف شدم.

اين شاعر و نويسنده عرصه كودك و نوجوان با بيان آثار منفي كتاب‌هاي با محتواي نامناسب بر كودكان، يادآور شد: به نظر من ناشران يا كارشناساني كه وظيفه انتخاب شعرهاي چنين مجموعه‌هايي را برعهده دارند بايد با دقت بيشتري اين كار را انجام دهند. چنين مجموعه‌هايي با محتواي ضعيف اگر اثر منفي بر كودكان ما نداشته باشد، قطعاً اثر مثبتي نيز بر آنان نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها