سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
پرستو «عرفان قرآني» را روانه بازار كتاب كرد

چاپ نخست كتاب «عرفان قرآني» نوشته محمدجواد رودگر، از سوي نشر كتاب‌هاي پرستو، وابسته به موسسه انتشارات اميركبير، منتشر و روانه بازار نشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر، شامل مجموعه مقالاتي است كه با عنوان عرفان در قرآن، مبادي و مباني سير و سلوك، منزلت قلب در معرفت‌شناسي عرفاني و معنويت‌گرايي در قرآن، براي كساني كه مي‌خواهند با عرفان قرآن آشنا شوند، به چاپ رسيده است.

در اين كتاب تاكيد مي‌شود كه يك تلقي‌ از عرفاني قرآني وجود دارد كه در شكل و شاكله «عرفان از قرآن» نمود و جلوه پيدا مي‌كند، يعني عرفاني كه منيع و سرچشمه غني آن قرآن كريم است و همه معارف عرفاني و معناگرايانه‌اش به طور مستقيم و مستقل از متن قرآن اخذ و دريافت مي‌شود. بنابراين، سخن از تطبيق عرفان با قرآن و هماهنگ‌سازي معارف مستخرج معهود عرفاني با قرآن نيست بلكه استنباط عرفان از آيات بينات قرآن مدنظر است كه چنين عرفاني به يقين از عرفان‌هاي اسلامي معهود تاريخي عميق‌تر و ناب‌تر و در عين حال، كارآمدتر است و محتاج يك دوره اساسي كار و تلاش، پژوهش و پردازش‌هاي عميق و دقيق بر روي قرآن و معارف اهل‌بيت(ع) است. 

براي بررسي دقيق مطالب كتاب، نياز است كه ابتدا نگاهي هرچند اجمالي به موضوع عرفان در قرآن و نظر نويسنده اين كتاب، در اين باره داشته باشيم.

عرفان در قرآن
يكي از پرسش‌هاي كليدي و بنيادين كه همواره پيش روي عرفان‌پژوهان و حتي مشتاقان سير و سلوك عرفاني كه وجود داشته و دارد، اين است كه آيا عرفان در قرآن آموزه‌ها و گزاره‌هاي وحياني دارد يا نه. به بيان ديگر، عرفان اسلامي، اسلامي است يا به تدريج اسلامي شده است؟ يعني ناآشنا و بيگانه‌اي بود كه آشنا و يگانه شد و اگر مساله را به زبان امروزي مطرح كنيم، چنين خواهد شد كه آيا عرفان اسلامي داريم يا عرفان مسلمين؟ عرفان، در متن اسلام وجود داشت يا در حاشيه كه خارج از متن بود و با بازسازي‌ها و اصلاحاتي، آرام آرام وارد متن شده است؟

اين سوالات دغدغه ديرينه و تاريخي عرفان‌شناسان و عرفان پژوهان بود. البته با رويكردها و رهيافت‌هاي متفاوت، پاسخ‌هاي گوناگون و حتي متهافت نيز پيدا كرد، به گونه‌اي كه برخي به نظريه «اين هماني» يا عينيت اسلام و عرفان معتقد شدند كه دست‌كم دو پيامد داشت؛ الف‌:‌ هرچه عارفان در حوزه‌هاي عرفان نظري و عملي گفتند، عين اسلام است و هيچ تضاد، تعارض و خبط و خطايي در نسبت عرفان با اسلام وجود ندارد. ب‌: اسلام، به عرفان تحديد شد و به تعبير امروزي، تحويل‌گرايانه و فروكاهشانه اسلام را محدود به عرفان كردند و ابعاد و ساحت‌هاي ديگر اسلام را نديدند و همه آيات قرآن و احاديث را با تفسير و تاويل به بعد عرفاني و باطن‌گرايي، محدود منحصر ساختند.

عرفان در قرآن، مبادي و مباني سير و سلوك در قرآن، منزلت «قلب» در معرفت‌شناسي و معنويت‌گرايي در قرآن، عناوين كتاب حاضرند كه در بخش‌هاي مختلفي به بحث درباره عرفان قرآني مي‌پردازند.

چاپ نخست كتاب «عرفان قرآني» با شمارگان 1200 نسخه، 114 صفحه و بهاي 16500 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط