یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
ويرايشي ديگر از «سرزمين اسلام، شناخت كشورهاي اسلامي»

ويرايش سوم كتاب «سرزمين اسلام، شناخت كشورهاي اسلامي» همراه با اضافات و تجديدنظر، نوشته غلامرضا گلي‌زواره از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. اين كتاب نفوذ و پيشرفت اسلام از سرزمين حجاز تا آمريكاي شمالي و جنوبي را بررسي مي‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر علاوه بر پرداختن به موضوع «شناخت كشورهاي اسلامي و نواحي مسلمان‌نشين جهان» به پژوهش و بررسي اجمالي درباره «اقاليم قبله» و معرفي ويژگي‌هاي جغرافيايي، فرهنگي و اجتماعي آنان مي‌پردازد. 

كتاب حاضر در هفت فصل به بررسي شناخت كشورهاي اسلامي از ظهور پيامبر(ص) تا عصر كنوني مي‌پردازد.

در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده است: «در آن هنگامه‌اي كه بشريت دچار گمراهي آشكار بود و آتش بيداد و ستم، بر خرمن انسانيت آتش افكنده بود، خداوند بر انسان‌ها منت گذاشت و از ميان آنها رسولي را برانگيخت كه با تابش شعاع پرفروغ وحي، بيداري فطرت‌ها را آغاز كرد و از افرادي كه داراي گرايش‌هاي شديد قومي و قبيله‌اي بودند و رفتار ناگواري نسبت به هم داشتند، انسان‌هاي وارسته‌اي ساخت كه به اخلاق نيك و صفات پسنديده آراسته گشته و به يكديگر مهربان شده و پس از تفرقه و خصومت‌هاي زيادي كه با هم داشتند امت واحدي بنا نهاده شد. 
در سايه چنين اخوت و اتحادي بود كه مسلمانان به جاي تعقيب رفتارهاي ناهنجار زمان جاهليت، از خود، ايثار، فداكاري، معنويت و وارستگي بروز داده و در مدت بسيار كوتاهي به صدور انقلاب جهاني اسلام پرداخته و كشورهاي پهناوري؛ همچون ايران، روم و مصر را به اسلام فراخواندند، پيام وحي به مسلمانان توصيه كرد كه اگر مي‌خواهيد در گستره جهان از عزت و اقتدار برخوردار باشيد با اطاعت از خدا و رسول و گردن نهادن به احكام الهي و پرهيز از تفرقه و نزاع، اين كار ميسر است.
تربيت اسلام و تزكيه دروني، چنان مسلمانان صدر اسلام را از چنگ خودپرستي نجات داده بود كه كوشش هركدام در آن بود تا تمام توان و هم خود را در جهت بهبود جامعه مسلمانان و رفع ناگواري‌هاي برادران مسلمان خود به كار گيرند. پس از پيامبر اسلام(ص)، خاندان عترت و طهارت(عليهم‌السلام) در تداوم راه آن فروغ جاودانه، براي احياي حق و برافراشتن پرچم فضيلت و حفظ اتحاد مسلمانان، رنج‌هاي فراوان ديدند و براي حفظ شريعت الهي از گزند اختلاف و تحريف و كذب و مانند آن و حراست از قرآن و سنت اهتمام ورزيدند و از راه بيان احكام معارف الهي، تربيت شاگردان و تعليم آنان براي گسترش حقايق اسلامي، پيشوايي جبهه حق در مصاف با ستمگران عصر، ارائه الگوي زنده اسلام با اعمال و روش زندگي خود، و تصحيح فرهنگ اسلامي، پايه‌هاي جامعه اصيل الهي را مستحكم گردانيدند. گرچه نقش هدايتي، تربيتي و معنويت‌بخشي امامان شيعه به انجام رسيد، اما شرايط به گونه‌اي شد كه به جز چهار سال و نه ماه زمامداري حضرت علي(ع)، امت اسلام از نقش حكومتي ائمه(عليهم‌السلام) محروم شدند.» 

نويسنده در اين كتاب بعد از اين كه به بررسي سلسله‌هاي بني‌اميه، بني‌عباس،  فاطميان و سلجوقيان، و همچنين  
خلفاي عثماني مي‌پردزاد، درباره «جهان اسلام در عصر حاضر» مي‌نويسد: «از اوايل قرن بيستم، جنبش‌ها و حركت‌هايي در كشورهاي اسلامي پديد آمد و داعيه‌هاي توحيدي و آزادي بخش اسلام نه تنها ملت‌هاي مسلمان، بلكه اقوام ديگر تحت ستم و سلطه استعمار را كه با اين تعاليم آشنايي يافتند به جنبش و پويايي درآورد. تمدن غرب كه از گذشته‌هاي دور، آشكارا و در پنهان با اسلام در ستيز بود، با مشاهده چنين نهضت‌هاي آزادي‌بخش كه با الهام از آموزه‌‌هاي اسلامي در آفريقا و آسيا در حال جوشش بود، وحشت‌زده شد و براي رهايي از اين آشفتگي، بلوك غرب با كمونيسم از در مسالمت و همزيستي درآمد و اين دو براي قيچي كردن حركت‌هاي اسلامي به هم رسيدند و كينه استكبار نسبت به اسلام به حدي رسيد كه كندي، رئيس جمهور اسبق آمريكا اعلام كرد: من با اين كه ضد كمونيست هستم، اما اگر مملكت من كمونيست بشوند راضي‌ترم تا مسلمان شوند. وي در نطق ديگري گفت: آن جاهايي كه اسلام رفته، قدرت‌هاي زيادي ديده مي‌شود و بايستي سعي گردد آن جاها را كوبيد.»

انقلاب اسلامي مردم ايران، بخش ديگري از اين كتاب است. به عقيده نويسنده، وقوع انقلاب شكوهمند اسلامي در ايران و برچيده شدن بساط استبداد در اين سرزمين، بارقه اميد و طلوع فجر صادقي بود كه جهان اسلام را از خواب غفلت بيدار كرد. نسيم اين آزادي، روان‌هاي خفته را در اقصي نقاط جهان اسلام نوازش داد و گونه‌اي از تفكر را كه از توحيد و اسلام ناب محمدي نشات مي‌گرفت و مدت‌ها متروك و دربند بود، مطرح ساخت. 
وقوع انقلاب اسلامي و تشكيل نظام سياسي ـ اجتماعي بر مبناي دين در ايران به رهبري امام خميني(ره) واقعه‌اي عظيم بود كه جهان را متوجه دين ساخت و رشد معنوي بسياري از مسلمانان را سبب شد. به گونه‌اي كه امروز آمادگي جهت پذيرش تفكر اسلامي و امكان گسترش فكر توحيدي در جهان، بسيار بيشتر از گذشته است. اين شعله اميد كه بر دنياي اسلام و جان‌هاي مسلمانان پرتو افكنده، با وجود تلاش‌هاي استكباري براي خنثي كردن آن، اثر خود را در تعدادي از كشورهاي اسلامي به صورت جنبش‌هاي مردمي در طلب ارزش‌هاي اسلامي بروز داده است و بسياري از ملت‌هاي مسلمان در راه تحقق بخشيدن به آيين توحيد در زندگي خود با آفات اين آيين كه حكام برخي كشورهاي اسلامي در راس آن مي‌باشد مبارزاتي را آغاز كرده است و اين حركت اميدبخش زنجير سلطه استكبار و ساير قدرت‌هاي طغيان‌گر را از هم گسسته و صالحان و مومنان را به اقتدار خواهد رساند.

چاپ چهارم كتاب «سرزمين اسلام، شناخت كشورهاي اسلامي» با شمارگان 800 نسخه، 752 صفحه و به بهاي 125000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها