شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۵
«دشت‌هاي سوزان» و روايتي از تاريخ ايران در دوران ناصري

«دشت‌هاي سوزان»، اثر صادق كرميار راهي كتابفروشي‌ها شد. وي با تقسيم اين رمان به روايات متنوع، در نظر داشته تا گوشه‌هايي از تاريخ ايران را در دوره حكومت ناصرالدين شاه بيان كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين رمان روايتگر ماجراهايي درباره وقايعي از مقطعي خاصي از تاريخ ايران است.  

كرميار اين رمان را با فصل‌بندي و نامگذاري‌هاي داستاني آغاز كرده است.

به نظر مي‌رسد نويسنده درصدد بوده تا اين رمان تاريخي را با روايتي قصه‌اي و سمبليک آغاز كند. از اين رو توصيف برخي جزييات تاريخي در دل داستاني با زبان ساده كه قصه‌گويي در آن نقش پررنگي دارد، از نظر وي اهميت خاصي داشته است.

پرداختن به مسايل و دقايقي از رويدادهاي اين دوره از تاريخ ایران كه پيرامون وقايعي از جنگ جهاني اول و حضور كشورهاي بيگانه در ايران است، همراه با نگاهي به دوران حكومت ناصرالدين شاه در لابه‌لاي عباراتي كه از حال‌وهواي قصه‌اي دور نمي‌شوند، از وجوه تاثيرگذار اين كتاب به شمار مي‌آيند. 

كرميار همچنين تمركز بر نقش و حضور كشورهاي انگليس و آلمان بر وقايع آن دوره از تاريخ ایران را از نقاط تمركز خود بر اين رمان دانسته است.

فصل آغازين رمان «دشت‌هاي سوزان»، «شيخي با شصت زن» نام دارد و اين‌گونه آغاز شده است: «اولين بار كه ريحاني به باغ حسين قلي خان نظام‌السلطنه رفته بود تا شيخ خزعل را از نزديك ببيند، شيخ از او پرسيده بود: مادرت كيست؟ ريحاني غيرتي شده بود و يك آن تصميم گفته بود ليچار بار شيخ كند و از باغ بيرون بزند و از خير ديدار بزرگترين شيخ عرب دوران بگذرد، اما گفته بود: ناز بانو. خزعل هم لب ورچيده بود و گفته بود: يادم نمي‌آيد. بيست روز از عيد گذشته بود و باغ پر از شكوفه بود. حسن خان هم داشت به باغ رسيدگي مي‌كرد. وقتي ريحاني خواست برود از حسن خان پرسيد: ...»

«دشت‌هاي سوزان»، ‌نوشته صادق كرميار، به شمارگان دو هزار و 200 نسخه ‌از سوي انتشارات كتاب نيستان منتشر شد. اين كتاب 362 صفحه وقيمت آن هشت هزار و 500 تومان است.

صادق كرميار متولد 1338 تهران،‌ نويسنده و فيلمساز است. او فارغ‌التحصيل رشته الهيات دانشگاه آزاد اسلامی است و نخستين داستان خود را در سال 1367 در روزنامه اطلاعات به چاپ رساند.

این نویسنده در سال 1369 مجموعه داستانی با نام «فرياد در خاكستر» منتشر کرد و بعد از يک سال، مجموعه داستان نوجوانانه او به نام «انتقام در اردوگاه» نيز زير چاپ رفت. نخستين فيلمنامه سينمايي كرميار به نام «كوسه‌ها» در سال 1375 ساخته شد. 

وي نويسنده شايسته تقدير سومين دوره جايزه جلال آل احمد براي رمان «ناميرا» است و فيلم «سجده بر آب» و «جان سخت» و چند مجموعه تلويزيوني نيز از ديگر آثار او در زمينه فيلمسازي‌اند. 

«غنيمت» نيز نام رمان پيشين كرميار است كه سال گذشته(89) از سوي انتشارات كتاب نيستان به چاپ رسيد.

اين داستان‌نويس اين روزها در حال نگارش رماني درباره امام رضا(ع) است. وی در اين رمان سعي دارد تا تجربه‌های آدم‌هايي كه به مشهد مقدس سفر مي‌كنند و متحول مي‌شوند را در قالبي ملموس در شكل داستاني ارايه كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط