دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸

«شاه میرزای خواجه محمد» نویسنده تاجیک نشان و جایزه ویژه آکادمی قفقاز را برای نوشتن اثری مستند درباره تلاش یک رزمنده تاجیک در جنگ دوم جهانی، دریافت کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سامانه تاج نیوس تاجیکستان، کتاب «اختر ظلمت سوز» نوشته شاه میرزای خواجه محمد که راوی کارنامه فداکاری های نوروز محمد رجب اف، در جنگ دوم جهانی و قهرمان کار سوسیالیستی است، موفق شد تا این جایزه معتبر را دریافت کند.
 
این کتاب که از سوی وزارت دفاع روسیه برای کسب این جایزه به آکادمی قفقاز پیشنهاد شده بود، پس از ارزیابی کارشناسان آکادمی، به خاطر ترغیب اندیشه های وطن دوستی، همدلی و وحدت و دوستی برنده جایزه شد.

آکادمی قفقاز هر سال از تعدادی از شخصیت های سرشناس، روحانیون و نمایندگان عرصه هنر، به دلیل خدمت در ارتقای فرهنگ دوستی و وحدت با اهدای این جایزه قدردانی می کند.

شاه میرزای خواجه محمد 62 ساله است و تا کنون کتاب های «سرمه دل»، «قصیده جوانمردی»، «گلشن دلها» و «اختر ظلمت سوز» را در تاجیکستان به زبان فارسی تاجیکی منتشر کرده است. کتاب های او به موضوع مردم شناسی و ستایش اوصاف ستوده انسانی اختصاص دارند. 

خواجه محمد نخستین نویسنده تاجیک است که به دریافت این جایزه معتبر مفتخر شده است. این نویسنده سال پیش نیز به خاطر تلاش های فراوان در گسترش فرهنگ و ادب برنده جایزه ادبی لرمانتف روسیه شد و در حال حاضر در زمینه مردم شناسی و واژه شناسی زبان فارسی تاجیکی در آسیای میانه مشغول کار است.

وی عضو کانون بین المللی روزنامه نگاران و اتحادیه روزنامه نگاران تاجیکستان است و سال ها در نشریه های بانفوذ تاجیکستان، چون تاجیکستان سویتی، آریان و مشعل همکاری داشته است.
گزارشگر: شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها